Ministerstvo informatiky dohlíží „pouze“ na způsob, jakým Česká pošta své služby poskytuje. Do obchodní politiky České pošty přímo - až na výjimečné případy - nezasahujeme. Adresátem Vaší stížnosti by tedy měla být v první řadě sama Česká pošta.
Dovolte přesto, abych se České pošty svým způsobem zastal. Po dvou letech přistoupila Česká pošta ke zvýšení cen některých služeb. Toto rozhodnutí bylo výsledkem porovnání rostoucích nákladů a potřeby udržet vyrovnané hospodaření podniku. Česká pošta totiž není dotována ze státního rozpočtu a její ekonomický výsledek je v době sílící konkurence dán pouze schopností obstát na trhu poštovních služeb, což vyžaduje investice do infrastruktury i vybavení. Úkolem České pošty je přitom poskytovat základní služby tak, aby byly všeobecně dostupné. To mimo jiné znamená provozovat síť až 3 400 poboček po celé České republice. A to je úkol, který je finančně náročný.
Vím, že zdražení služeb České pošty má nezanedbatelný vliv na hospodaření neziskových organizací jako je vaše, a doufám, že se s touto novou skutečností vyrovnáte. Vězte však, že služby České pošty patří stále k těm nejlevnějším v Evropě. Nakonec ceny nabízené Českou poštou můžete sám porovnat se službami, které u nás nabízí konkurence.
Takzvaná poštovní výhrada, tedy monopol České pošty platí jen pro zásilky do 100 gramů. Pokud posíláte zásilky těžší, včetně balíků, je zde již plně liberalizovaný trh a plná konkurence. Přesto ceny konkurentů v této oblasti nejsou odlišné od cen České pošty. Osobně jsem pak přesvědčen, že ani po plánovaném snížení váhového limitu (na 50 gramů) pro poštovní výhradu nebude nabídka konkurentů České pošty výrazně výhodnější. Naopak zkušenosti ze zemí, které své pošty privatizovaly, ukazují, že privatizace není v tomto případě automatickou zárukou poklesu cen pro zákazníky.
Nakonec poznámka ke zmíněným známkám. Podle vyhlášky Ministerstva informatiky je Česká pošta povinna zajistit, aby u každé pošty byly v prodeji známky odpovídající svou hodnotou těm nejběžnějším cenám (za dopisy do 50 gramů). V ostatních případech by měly být v prodeji známky v takových hodnotách, které umožní cenu uhradit pomocí co nejnižšího počtu známek. Známky v hodnotě 22 korun příliš používány nejsou, proto se může stát, že jich v případě větší spotřeby není u vaší pošty dostatek. Větší zákazníci totiž zpravidla nepoužívají známky, ale výplatní, frankovací stroje. Každopádně nic nebrání tomu, abyste, stejně jako většina velkých zákazníků České pošty, požádali o vyúčtování ceny 22 korun na jednotlivé zásilky pomocí tohoto stroje.
S pozdravem
Vladimír Mlynář