Ministr dopravy Vít Bárta na setkání s obyvateli Hrádku (30. července 2010)

Ministr dopravy Vít Bárta na setkání s obyvateli Hrádku (30. července 2010) | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Ministr navštívil obec sužovanou kamiony. Viděl jich míň než obvykle

  • 47
Dva ministři ve dvou dnech se vystřídali v Moravskoslezském kraji. Zatímco čtvrteční návštěva Pavla Drobila z resortu životního prostředí se nesla ve znamení slibů, jeho kolega z ministerstva dopravy Vít Bárta raději nesliboval nic.

"Přijel ministr, a tak zastavili dopravu, aby neviděl, jak to tady vypadá," neslo se odpoledne mezi obyvateli Hrádku.

Do obce ležící na hlavním tahu na Slovensko, kterou v současnosti dusí tisíce kamionů, totiž přijel ministr dopravy Vít Bárta. A mnoho kamionů neviděl. Po silnici projel tak jeden za pět minut.

"Určitě to kvůli němu zastavili, měl tady být dneska ráno nebo včera odpoledne, to by viděl něco jiného," komentoval snížený provoz na silnici, za který ale spíše mohl pravidelný letní páteční zákaz jízdy kamionů, Adam Fizek z Hrádku.

Své pocity z provozu na silnici ostatně o chvíli později řekl osobně i Vítu Bártovi. "Jestli to tak je, tak to okamžitě nechám prošetřit," zlobil se ministr. Starosta nedaleké Bystřice nad Olší Ladislav Olšar měl pro snížený provoz na silnici jiné vysvětlení.

Mohl za absenci kamionů ministr, nebo pátek?

"Dopravní firmy věděly, že tady bude ministr, tak posílaly kamiony jinou cestou. Stejně to udělaly i v době, kdy tady proběhla druhá blokáda silnice. Je vidět, že tady možnosti, jak dopravu odklonit, existují," argumentoval starosta.

I přes viditelně snížený provoz na silnici si nový ministr dopravy o situaci v dopravě na Třinecku nedělal iluze. "Je to tady opravdu hrozné," komentoval dlouhé kolony, kolem kterých v okolí Třince projížděl. Dlouhé kolony se totiž tvořily i přes menší počet kamionů.

Řešení, které by Hrádku mělo pomoci, ale ministr nepřivezl. O všem by měla rozhodnout až speciálně ustavená komise, která by měla co nejdříve začít pracovat. "V komisi by měli být odborníci, zástupci z regionu i opozice," řekl ministr.

"Do tří týdnů bych chtěl mít na stole varianty řešení zdejší situace, ale nechtějte po mně vědět jaké, teprve se s tímto problémem seznamuji," řekl ministr s tím, že zatím nemůže slibovat ani peníze, ani to, že by byl Hrádek zařazen mezi prioritní stavby. Odmítl komentovat i čtvrteční návrh Pavla Drobila na zrušení zpoplatnění dálnice v Ostravě. Nejtěžší okamžiky ho ale teprve čekaly.

Vezmou mi pozemek. Dostanu 47 Kč za metr čtvereční

Na závěr ministrovy návštěvy totiž byla přichystána beseda s lidmi, kteří kvůli výstavbě silnice přijdou o své domy. A na povrch vyplouvaly věci, které nevypovídají o nejlepším přístupu státních úředníků.

"Jsem jeden z těch postižených, kterým tady budou bourat rodinný domek. Firma INKOS, která tady pro ŘSD vykupuje pozemky, mi nabídla čtyřicet sedm korun za metr čtvereční. Když jsem se obrátil na ministerstvo financí, potvrdili mi, že můj pozemek byl podhodnocen, ale v té firmě mi pak řekli, že se s tím prostě nedá nic dělat a tak to prostě bude," řekl ministrovi Radomír Heczko.

Vít Bárta mu sice slíbil, že hned v pondělí určí člověka z ministerstva, který se bude podobným problémům věnovat, kvůli časovému zaneprázdnění už ale na další lidi čas neměl.

O dvacet tisíc méně, vyvlastnění. A prášky na srdce

K jeho škodě. Dozvěděl by se například o tom, že sedmašedesátiletému muži poslali smlouvu na výkup pozemků, v níž byla ve výsledku uvedena o dvacet tisíc korun nižší částka, než na kterou měl nárok. Když se proti tomu ohradil, dostal novou smlouvu, ale hned poté ho navštívily dvě ženy, které mu ve dveřích sdělily, že ho přišly vyvlastnit.

"Musela jsem mu potom dávat prášky na srdce, úplně ho to vzalo," popisovala dopady chování zástupců státu jeho sousedka Irena Baarová.

O tom, že vedení Ředitelství silnic a dálnic o podobných problémech ví, svědčí i reakce ředitele společnosti Alfreda Brunclíka, který na místě velice důrazně vysvětloval svému podřízenému, že "tu Křižánkovou měl dávno vyhodit". "Paní Křižánková mi řekla, že se mám postarat sám o sebe," komentoval opravdu lidský přístup státních zaměstnanců šestasedmdesátiletý František Lorek.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video