Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Dobeš: Registr aut je pomalý i kvůli úředníkům, ještě si nezvykli

  18:48aktualizováno  18:48
Pomalé fungování centrálního registru vozů je podle ministra dopravy Pavla Dobeše dáno tím, že si úředníci ještě nezvykli na novou aplikaci, když 15 let pracovali s jiným systémem. A jestli budou kvůli registru padat další hlavy? O tom podle Dobeše rozhodne audit fungování systému a jeho zadání, který požaduje vicepremiérka Karolína Peake.

Audit fungování nového centrálního registru, který požaduje vicepremiérka Peake, samozřejmě milerádi uděláme, říká ministr dopravy Pavel Dobeš. | foto: ČTK

Centrální registr funguje, ale jsou zprávy z různých míst, že je pomalý. Zlepší se to někdy?
Rychlost je ovlivněna třemi věcmi. První věc je jisté sžití se s tím systémem ze strany uživatelů. Pokud je někdo patnáct let zvyklý pracovat v nějakém starším systému, tak se samozřejmě hned úplně nesžije s novou internetovou aplikací, která je malinko jiná. Ale tam předpokládám, že to půjde velmi rychle, v řádu dnů, maximálně jednoho, dvou týdnů, kdy se někdo sžije se systémem. Druhá věc je, že teď jsme v odezvě na dotaz na 2,8 až 3 vteřinách a to by v budoucnu mělo být zrychleno tím, že ten systém bude mít ještě nějakou aktualizaci. A třetí věc se týká napojení na základní registry, kdy to řada úředníků považuje za problém. To je stav, kdy řada úředníků musí vyhledávat a manuálně doplňovat některá data.

Máte pocit, že jste si už zachránil "krk ve vládě"?
Žádný ministr nemůže říci, že něco zcela zažehnal. Vždycky může přijít nějaký krok, který nevyjde a způsobí problém, který když se v nějaké době nevyřeší, tak může znamenat ztrátu toho místa. Nicméně tato věc byla spojena s centrálním registrem, měla jasnou lhůtu do pátku a pak se řeklo, že to musí fungovat i v úřední dny, v pondělí, i ve středu. Pokud jde o centrální registr, tady ten problém zažehnat schopni jsme, nerad bych ale předjímal.

Audit samozřejmě milerádi uděláme

Vicepremiérka Karolína Peake požaduje hloubkový audit funkčnosti centrálního registru i co se týká okolností zadání zakázky firmě ATS Telcom bez výběrového řízení i ceny. Co tomu požadavku říkáte?
Já s tím v žádném případě nemám problém. Určitě není paní vicepremiérka jediná, která bude mít o takovou věc zájem a samozřejmě ji milerádi uděláme. Co se týká ceny a zadání, my jsme měli možnost více variant, ale je třeba říci, jaké byly možnosti rozpočtu ministerstva dopravy. Já to jen zevrubně zkusím naznačit...

Zkuste možná spíš stručněji než zevrubně.
Co je podstatné, je to, že byl dán termín, aby byl zaveden centrální registr vozidel pod správou ministerstva dopravy. V roce 2010 za panování pana Slamečky na ministerstvu dopravy byla podepsána smlouva na dopravně-správní agendy a byla uzavřena do března 2013. Tato smlouva má dvě části. Na vývoj softwaru, který se k tomu pojí, a potom na vývoj nových aplikací, které jsou s tím spjaty...

To, že existovala smlouva podepsaná již za ministra Slamečky, je známá věc. Proč ale nebylo vypsáno řádné výběrové řízení, kterého by se zúčastnila i firma ATS Telcom? Zadat zakázku bez výběrového řízení je v rozporu se zdravým rozumem, s účelným hospodařením ve státní správě, i s tím, za co jste za Věci veřejné kandidoval ve volbách.
Hned vám řeknu proč. V době, kdy byl připraven systém výběrového řízení, byl jeho harmonogram datován někdy od března minulého roku do 1. července, kdy měl být centrální registr spuštěn, kdyby bylo výběrové řízení. Nicméně tento harmonogram obsahoval některé dílčí kroky a jedním z nich bylo výběrové řízení na právní poradenství. To bylo vypsáno loni 29. června, dva dny před tím, co pan Šmerda opustil ministerstvo a kdy jsem nastoupil já. Výběrové řízení na právní služby bylo loni ukončeno 31. srpna. Takže by to bylo pět měsíců navíc minimálně. To je argument časový. Co se týká argumentů finančních, které jste zmiňoval, jsme u 37 milionů, které byly využity na vývoj a tvorbu té aplikace. S tím, že pokud nevyužijete smlouvu, kterou už máte uzavřenou, tak ty peníze zaplatíte stejně.

Kteří lidé ponesou odpovědnost za problémy, které měl registr v minulých týdnech? Budou padat další hlavy na ministerstvu dopravy?
Co se týče personální odpovědnosti pana vrchního ředitele, tak to už je za námi. Co se týče problematiky dalších případných odchodů, tak je to věc, která bude součástí toho auditu.

Nevšiml jsem si, že bych kolegům nevysvětlil, na co se ptali

Za jakých okolností byste byl vy připraven odstoupit z funkce ministra, jak vás k tomu jasně vyzvala třeba vaše kolegyně Peake?
Já jsem k tomu byl ochoten v pátek, byl jsem ochoten i dnes (pondělí, pozn. red.) ve chvíli, kdy nebude centrálně fungovat infrastruktura, která má zajišťovat provozování agendy. Pokud by systém nebyl schopen vykonávat agendu. A teď se na mě nezlobte, to není otázkou pádu systému na třicet vteřin nebo na minutu na jednom pracovišti, ale pokud ten systém nebude komunikovat s policejním prezídiem, což se dnes v žádném případě ani na minutu nestalo.

Vicepremiérka Peake ale ve vaší kritice neustává, bude od vás chtít vysvětlit různé personální vazby na ministerstvu. V časopise Týden se objevila informace, že se kolem vás pohybují lidé, kteří vaší nové straně LIDEM vadí. To nevypadá, že byste měl mezi kolegy vysokou důvěru.
Já jsem s řadou kolegů a kolegyň mluvil. Nevšiml jsem si, že bych nevysvětlil body, na které se ptali. Co se týče podpory v poslaneckém klubu, tak já to tak úplně negativně nevidím.

Jakou roli na ministerstvu dopravy hraje pan Jiří Frkal?
Je to můj mediální poradce.

Jednak vám ho ve Sněmovně před hlasováním o nedůvěře vládě vyčetl Vít Bárta, jednak Týden upozornil na jeho působení ve firmě Media Flow při práci pro lyžařský šampionát v Liberci, kdy firma údajně dostala peníze za více práce, než skutečně vykonala. To o jeho minulosti víte?
Já jsem pečlivě poslouchal to, co zaznělo v Poslanecké sněmovně. On je jedním z tvůrců nápadu Vlakem na Euro, což byl úspěšný projekt, píárově i finančně výhodný pro České dráhy. Co se týká jeho angažmá v minulosti, mám od něj podklady, které vysvětlují, jaká byla jeho role. A podle toho, co vím, zaznívají mylné informace.

Ne, do ODS nemířím, říká ministr dopravy

Vidíte svou budoucnost ve straně LIDEM, nebo v ODS? Vaši kritici vám vyčítají, že jste se na ministerstvu dopravy obklopil lidmi z ODS a že se chováte spíš jako ministr za tuto stranu.
Nedomnívám se, že to tak úplně je. Jsou to hlavně lidé, kteří mají historickou zkušenost s tím, co je spjato s ministerstvem dopravy a jsou kvalifikovaní k výkonu funkce.

Takže do ODS nesměřujete?
Ne.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Volební superdebata iDNES.cz a MF DNES v pražském hotelu InterContinental. (10....
ANALÝZA: Kudy se Česko může vydat, až rozhodnou voliči

Už teď je pravděpodobné, že změť různých názorů zaznívajících z Poslanecké sněmovny bude po volbách ještě o něco pestřejší než dosud a že ve Sněmovně může být...  celý článek

Předseda Pirátů Ivan Bartoš  odevzdal svůj hlas ve volbách do Poslanecké...
Volili už Fiala i Bartoš. Člen komise v Pardubicích se musel převléci

Češi po čtyřech letech vybírají poslance. Voleb do Sněmovny se za první dvě hodiny zúčastnila desetina až pětina voličů. Hlasovací lístek už odevzdala i řada...  celý článek

Prezident Miloš Zeman a jeho žena Ivana volili v Praze na Lužinách v ZŠ...
„Volil jsem Čecha,“ řekl Zeman. Šanci dá tomu, kdo dostane nejvíc hlasů

Prezident Miloš Zeman volil v pátek v podvečer spolu se svou ženou Ivanou v Praze na Lužinách. "Volil jsem Čecha," řekl prezident poté, co odvolil. Možná i...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.