Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Smlouvy s rodiči zlobivců se osvědčily, stát je asi doporučí všem školám

  14:59aktualizováno  14:59
Smlouvy s rodiči žáků, kteří se rvou, chovají hrubě k učitelům nebo kradou, se možná stanou běžnou součástí českých škol. Ministerstvo školství se totiž přiklání k tomu, že po dvouletém testování na několika desítkách škol tuto novinku doporučí všem.
Ministerstvo zřejmě doporučí všem školám zavést smlouvy s rodiči, s jejichž dětmi jsou výchovné problémy (ilustrační snímek).

Ministerstvo zřejmě doporučí všem školám zavést smlouvy s rodiči, s jejichž dětmi jsou výchovné problémy (ilustrační snímek). | foto: MF DNES

Individuální výchovné plány, jak se smlouvy s rodiči oficiálně nazývají, jsou určené pro případy, kdy selžou běžná opatření. Smlouvy jsou dobrovolné, musí s nimi souhlasit škola, žák i jeho rodiče. V plánu jsou uvedené úkoly pro všechny zúčastněné i termíny, do kterých se musí splnit.

Smlouvy s rodiči se ve školním roce 2011/2012 cvičně zkoušely na 35 základních školách, v roce 2012/2013 se jich připojilo dalších 19.

Pokusné ověřování skončilo 30. června, jeho zhodnocení bude hotové do konce října. "Současné vedení ministerstva se přiklání spíše k doporučení individuálních výchovných plánů všem školám," řekla iDNES.cz Bohumila Potočná z tiskového odboru ministerstva.

V tachovské škole se osvědčila jedna ze dvou smluv

Pilotní školy si smlouvy s rodiči převážně pochvalují. "Ve školním roce 2011/2012 byla účinnost nástroje vyhodnocena na více než osmdesáti procentech škol, což považujeme za úspěšné," uvádí Potočná. Pozitivně hodnotili výchovné plány i ředitelé, které redakce iDNES.cz oslovila. 

S čím se školy potýkají

V prvním roce ověřování projektu se ke smlouvám přistupovalo nejčastěji kvůli neplnění školních povinností či domácích úkolů, nenošení pomůcek, hrubému vyrušování při vyučování, agresivitě, nevhodnému chování k učitelům, pozdním příchodům nebo záškoláctví. Potíže byly i s vandalismem, krádežemi, distribucí a držením návykových látek či nošením nevhodných předmětů do školy.

Na ZŠ Gajdošova v Brně podepsali v posledním roce smlouvy s rodiči dvou žáků, kteří například chodili často za školu. "Do smlouvy jsme zaznamenali, co bude kdo plnit. Udělali jsme po měsíci schůzku a skutečně se to plnilo. Jde o to nastavit pravidla, která pak je potřeba dodržovat. Myslím, že je dobré tuto možnost mít," hodnotí smlouvy ředitelka školy Markéta Olbertová

Podobné zkušenosti má i ředitel ZŠ Zárečná v Tachově Zdeněk Hnát, jehož škola se zapojila do obou ročníků ověřování. Zatímco v nedávno skončeném školním roce nebylo nutné sepsat žádný plán, o rok dřív vznikly dva.

"Ty dvě děti nechodily do školy připraveny, neměly věci na vyučování. Byl tam špatný dohled rodičů nad přípravou do školy," říká Hnát. V jednom případě rodiče smlouvu nerespektovali, ve druhém se příprava žáka do školy podstatně zlepšila.

Ředitelé se shodují, že individuální výchovné plány nelze nadužívat a přistupovat by se k nim mělo jen ojediněle. "Nepředpokládali jsme, že by to byla masová záležitost," souhlasí dětský psycholog Václav Mertin, jenž vede meziresortní pracovní skupinu, která má projekt na starost.

Pokusné ověřování však nebylo úplně reprezentativní. Sám Mertin upozorňuje, že se do něj zapojily velmi často školy, které se s výchovnými problémy svých žáků snažily něco systematicky dělat už před tím. "Připravovali jsme podobné zápisy z výchovných pohovorů a výchovné komise," potvrzuje Hnát.

Není to represe, ale hledání spolupráce, říká ministerstvo

Ministerstvo upozorňuje, že smlouva nemá být represivním nástrojem, ale možností, jak spolupracovat na řešení konkrétního problému. "Neberu to jako něco proti rodině. Naopak se sejdeme a řekneme si, co je potřeba. Získat si podporu rodičů je velmi důležité," podotýká Olbertová.

Nejsou to však běžné smlouvy, které by bylo možné vymáhat, nebo při jejich porušování děti výrazněji sankcionovat. Pokud žáci a jejich rodiče smlouvu neplní a problémy přetrvávají, měla by se škola podle instrukcí ministerstva obrátit na orgán sociálně-právní ochrany dětí. 

"Opravdu výjimečné případy, například když žák na učitele vytáhne kudlu, už nespadají do kompetence školy. To už je věc policie," doplňuje Mertin. Podle něj by ovšem bylo přínosné, když by učitelé mohli nezvladatelné žáky dočasně vykázat z vyučování.

Smlouvy na školách neměly jednotnou podobu. Ministerstvo sice připravilo vzorový dokument, ale záleželo na ředitelích, zda jej využili. Příprava a kontrola smluv učitele podle škol časově ani administrativně příliš nezatěžuje. 

S myšlenkou individuálních výchovných plánů přišel po svém nástupu do čela resortu v létě 2010 bývalý ministr Josef Dobeš. Ministerstvo novinku zdůvodňovalo rostoucím počtem stížností na chování žáků a snahou zvýšit vážnost učitelské profese. Smlouvami se úřad inspiroval v Německu a zejména v Anglii.

Autor:






Hlavní zprávy

Jste ve městě nová a nikoho neznáte?
Jste ve městě nová a nikoho neznáte?

Na eMimino.cz najdete maminky, které jsou na tom podobně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.