Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Každý díl auta bude mít kód, plánuje ministerstvo. Krádeží pak ubude

  1:00aktualizováno  1:00
Stejné rány jako policie může gangům zlodějů aut zasadit Ministerstvo životního prostředí. Už na počátku října zavedlo nová pravidla pro vrakoviště. Nyní připravuje další zákon, jež by znesnadnil obchod s ukradenými kusy aut rozebranými na náhradními díly.
Ministerstvo chystá bič na zloděje aut, zlepší evidenci náhradních dílů. Ilustrační snímek

Ministerstvo chystá bič na zloděje aut, zlepší evidenci náhradních dílů. Ilustrační snímek | foto: Václav PancerMF DNES

Může se hodit

Chcete si pořídit auto s ověřeným původem? Vyberte si ho z nejširší nabídky na  trhu na Automodul.cz.

Většina z 30 vozů, které v průměru denně majitelům zmizí v českých ulicích, je totiž právě na náhradní díly záhy rozebrána. A policisté odhadují, že soubor zákonů, které by kšeftování se součástkami překazily či znesnadnily, mohou počet krádeží snížit až o desítky procent.

„Uvažujeme o tom, že by se v našem informačním systému zpřísnila evidence náhradních dílů k opětovnému použití, a to včetně kontroly jejich prodeje,“ přibližuje chystaný krok mluvčí Ministerstva životního prostředí Dominika Pospíšilová.

Zákon o výrobcích s omezenou životností, o němž mluví, je zatím ve stadiu věcného záměru a na ministerstvu se počítá s tím, že by mohl začít platit od ledna 2016.

Jak je taková evidence důležitá, popsal letos na podzim policista Marek Červenka, šéf týmu, který dopadl gang zlodějů v Praze a díky půlročnímu detailnímu sledování umí přesně popsat, jak se auta kradou a jak je pak zloději dokážou zpeněžit. Červenka říká, že pro policisty je obtížné ztotožnit díly s odcizenými vozy.

Rozřezaná auta bez evidence

„Stává se, že na vrakovišti najdeme deset rozřezaných, rok starých octavií bez evidence. Když tam někdo doveze motor, převodovku a podobně, měl by doložit, z jakého vozidla pocházejí. Není možné mít doma stodolu plnou součástek z kradených aut a nevědět, že jsou kradená,“ říká policista Marek Červenka.

Z pohledu policistů by bylo ideální, kdyby se dal každý použitý díl přiřadit k původnímu vozu. K tomu by však bylo potřeba, aby už výrobci všechny díly označili kódem auta, například pomocí takzvaných mikroteček v laku.

Některé automobilky dnes pomáhají policistům díly identifikovat, nedaří se to však zdaleka u všech. Už nyní platí alespoň předpis, podle kterého musí personál vrakovišť na fotografiích zdokumentovat všechna auta, která přijímá.

Jde o to, aby bylo doložitelné, že vrakoviště likvidují celé auto, a nikoliv jen jeho část, kterou mu přivezli zloději. Jak je toto opatření účinné, to ministerstvo zatím nechce hodnotit – kvůli krátké době jeho platnosti.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.