Centrální registr vozidel by mělo zrychlit jeho napojení na základní registry. To by se mělo podle ministra dopravy Pavla Dobeše stát v prosinci. (Ilustrační foto)

Centrální registr vozidel by mělo zrychlit jeho napojení na základní registry. To by se mělo podle ministra dopravy Pavla Dobeše stát v prosinci. (Ilustrační foto) | foto: Radek Cihla, MAFRA

Ministerstvo vylepšuje registr aut. Úředníci však pokrok nezaznamenali

  • 2
Ministerstvo dopravy pracuje na vylepšení Centrálního registru vozidel. Jeho zástupci během posledních dnů navštívili registrační místa v některých obcích s rozšířenou působností (ORP). Úředníci však zásadní změnu ve fungování registru nepocítili, stále si stěžují, že je pomalý.

"Otevřená komunikace s úředníky ORP je pro nás velmi důležitá, a výjezdy našich zaměstnanců do obcí za účelem dalšího prohlubování spolupráce proto budou pokračovat. Řadu aplikačních změn jsme zavedli právě na základě přání, připomínek a reakcí úředníků," uvedl k jednání mezi ministerstvem a registračními místy ministr dopravy Pavel Dobeš.

Zástupci ministerstva navštívili Olomouc, Benešov, Plzeň, Pardubice a Ústí nad Labem. Ministerstvo rovněž obcím v souvislosti s potížemi registru při jeho spuštění navýšilo účelovou dotaci na výpočetní techniku.

"Komunikativní přístup ministerstva dopravy vítám. Svaz bude nadále sledovat změny ve fungování centrálního registru a hájit zájmy ORP," řekl k tomu předseda Svazu měst a obcí Dan Jiránek. Starostové a tajemníci obcí se s ministerstvem dopravy shodli na tom, že již nechtějí řešit potíže spojené se spuštěním registru, dodal Zdeněk Neusar z tiskového odboru ministerstva dopravy. Podstatné je další měřitelné zlepšování systému Centrálního registru vozidel.

Ministerstvo dopravy v uplynulých dnech podle Neusara v registru vozidel například rozšířilo operaci, která umožňuje vyhledání základního technického popisu vozidla podle kódu a obchodního označení, nebo zaevidování doplňkového vybavení vozidla, či možnost trvalého nastavení tiskárny. Obce by podle něj měly dále ocenit nasazení funkce, na základě které mohou zasílat spisy vozidel do nových registračních míst.

"Už v polovině října v aplikaci přibyla možnost exportu informací o vozidle, včetně seznamu operací, které jsou s vozidlem prováděny, což mělo přímý dopad na samotný výkon agendy na jednotlivých registračních místech. Mezi další uživatelská vylepšení patří i rozšíření formátů pro vkládání údajů technických popisů nebo možnost vytištění karty vozidla při jejím zobrazení přímo z prostředí webového prohlížeče," popsal další vylepšení Neusar.

Úředníkům podle něj určitě pomůže i úprava i oblasti značek. "Zároveň proběhla domigrace trvale manipulačních značek z bývalých okresních databází do centrální databáze, což se projevilo na lepší kvalitě dat v registru vozidel," doplnil Neusar.

Dalším vylepšením, na kterém ministerstvo dopravy na základě podnětů z obcí pracuje, je optimalizace a zvýšení výkonu samotné infrastruktury registru vozidel. Ta by měla přinést zrychlení i větší uživatelský komfort.

Registr je stále pomalý, zní z obcí

"Registr vozidel je stále na zhruba sedmdesáti procentech svého dřívějšího výkonu. Tedy je stále pomalý. Úředníci musí vše pozorně kontrolovat a ručně opravovat chybná data. Je vidět, že registr je stále za chodu upravován. Někdy se na chvíli ještě více zpomalí," popsal praxi mluvčí magistrátu města Kladna Vilém Frček.

Pravidelně podle něj z ministerstva chodí dopisy s výčtem všech změn a aktualizací. "Nicméně to zásadní, co by opravdu pomohlo a práci výrazně urychlilo, jako je třeba napojení na registr obyvatel, stále chybí," dodal mluvčí Kladna.

Souhlasí s ním i jeho kolegyně z Karviné. "Žádný zásadní pokrok pro nás nenastal, my však uděláme všechno pro to, aby občan odcházel spokojen a abychom vyřídili to, co potřebuje. Ale chyby, které byly v registru od počátku, jsou tam stále a nejsou opravené," poznamenala Šárka Swiderová, mluvčí Karviné.

Doplnila, že ministerstvo sice vyřešilo dílčí problém se značkami pro prodejce aut, ale tento problém se v Karviné týká tak 40 značek, přitom tu registrují na 6 tisíc aut.

"My ručně opravíme to, co v registru chybět nesmí – barvu auta a podobně. Problém je s napojením na centrální registr obyvatel, pokud osobu nedohledáme, protože napojení nefunguje, musíme si to ověřit prostřednictvím CzechPointu a za ty přístupy platíme, což bychom taky neměli dělat. Denně vyřídíme tak stovku registrací a každá žádost nám trvá asi o třetinu déle než u dřívějšího registru," doplnila Swiderová.

Chybějící údaje v systému zdržují odbavování žadatelů i v Brně. "Je to stále stejné. V systému chybí 30 až 70 procent údajů a musíme je dopisovat ručně," doplnil mluvčí tamního magistrátu Pavel Žára.

A právě připojení registru vozidel na základní registry je podle Neusara zásadní plánovanou změnou. Podle něj se tím urychlí ztotožnění majitele vozidla. "Ještě do konce roku, po ukončení stávající fáze testování, ministerstvo připraví metodiku a před samotným napojením Centrálního registru vozidel na základní registry má proběhnout také proškolení zaměstnanců ORP," slíbil Neusar.

Centrální registr vozidel bude podle ministra dopravy Pavla Dobeše úspěšně napojen na základní registry v prosinci. Pokud ani poté nebude správně fungovat, ministr vyvodí osobní odpovědnost. Problémový registr byl spuštěn na začátku července a ani po čtyřech měsících nefunguje bez chyb (o prohlášení ministra více čtěte zde).


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video