"V zákoně jsme ministerstvu školství dali možnost zřizovat přímo řízená centra sloužící dalšímu vzdělávání učitelů. Už teď mám však signály, že tato centra mají pro ministerstvo shromažďovat údaje nutné třeba pro redukci sítě škol," tvrdí předseda školského výboru parlamentu Petr Mareš (US).
"Pedagogická centra by měla být spíše zárukou, že se krajské úřady budou chovat kompetentně. Rozumím ovšem tomu, že socialistická vláda klade na státní direktivu větší důraz a chce zaměstnat státní úředníky," prohlásila členka školského výboru, poslankyně za KDU-ČSL Michaela Šojdrová.
Sám ministr školství Eduard Zeman se podobným nařčením brání: "Do pedagogických center by až na mizivé případy neměl přecházet ze školských úřadů nikdo," argumentuje. "Navíc pedagogická centra existují už léta. Teď jde jen o to, že se snažíme jejich síť doplnit podle toho, jak budou nové kraje," řekl ministr školství.
Pracovníci ve školství se vzniku center nijak nebrání. "Školy bude muset vždy opečovávat nějaký servis, nějaká služba," říká ředitel Školského úřadu ve Zlíně Jiří Vařecha.
Od center si slibuje především to, že nabídnou učitelům možnost dalšího vzdělání, a tedy i kariérní růst v budoucnu. "Možná by mohla mít vlastní informační a komunikační systém, záleží na poptávce. Ale z jednání s řediteli škol vím, že stále stojí a vždycky budou stát o to, aby pro ně existovala určitá odborná služba. A například starostové budou určitě rádi, když jim někdo pomůže," dodává ředitel Vařecha.