Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Ministerstvo radí učitelům, kde hledat inspiraci pro výuku dějepisu a občanky

  • 48
Ministerstvo školství se rozhodlo, že pomůže učitelům dějepisu a občanské výchovy zorientovat se v nepřeberné nabídce výukových materiálů. Na pomoc si vzalo i učitele, kteří jim v dotazníku napsali, co v hodinách sami používají. Výsledkem je seznam, který zahrnuje téměř čtyři sta různých webových portálů, příruček, dokumentů i knih. Společným znakem má být kvalita.

Seznam dal dohromady tým zaměstnanců Výzkumného ústavu pedagogického, učitelů a odborníků z akademické sféry. Je na něm celkem 224 výukových materiálů k dějepisu a 158 k občanské výchově. Jedním z vodítek při tvoření seznamů byly i dotazníky, které vyplnilo 115 učitelů.   

Průzkum

Ze 115 učitelů, kteří se zapojili do šetření, 81 respondentů učí dějepis, zbytek Výchovu k občanství. Více než polovina byla ze základní školy, ostatní z víceletých gymnáziích.

V dotazníku se učitelů ptali i na pohlaví, vystudovaný obor a délku praxe. Ukázalo se například, že učitelé z delší dobou praxe častěji preferují učebnice.

Z šetření vyplynulo, že v současné době je výukových materiálů relativně dostatek. Do budoucna je potřeba se zaměřit především na jejich klasifikaci a třídění podle různých kritérií. Následně je pak nutné přehledně vše prezentovat učitelům.

Seznam výukových materiálů najdete na stránkách VÚP.

"Internetový portál Moderní dějiny nebo Příběhy bezpráví Člověka v tísni jsou jedny z těch, co jsou na seznamu a mezi učiteli jsou velmi oblíbené," řekl iDNES.cz Aleš Franc, který se na vypracování seznamu podílel. Z výukových materiálů tým vyřadil učebnice schválené ministerstvem školství. Ty tedy na seznamu nejsou.

Učitelé dějepisu a občanské výchovy, které oslovil iDNES.cz, se shodují v tom, že materiálů je dostatek, vybrat ty kvalitní jim ale zabere dost času. "Pro učitele je těžké vybírat, čímž neříkám, že bylo správné, když jsme dřív měli jen jednu učebnici," řekl iDNES.cz ředitel olomoucké Základní školy Mozartova Zbyněk Kundrum, který učí už třicet let.

"Nabídky nových výukových materiálů přichází do školy několikrát za rok. Přiznám se, že většinu z nich odmítám, a to z různých důvodů. V některých případech se jedná o nabídky něčeho, co již ve škole máme, jen se to tváří trochu jinak, nově. V dalších je zase jejich využití velmi malé, protože z probíraného množství látky zahrnují jen nepatrnou část," uvedl učitel dějepisu na ZŠ Zámecká v Litomyšli Stanislav Švejcar.

Když školáky učí o holocaustu, využívá Švejcar kromě učebnic i materiálů z Památníku Terezín. Když se pak dostane ke komunistické diktatuře, používá zase materiály Člověka v tísni, který školám nabízí dokumentární filmy (viz S medailí musel do Jáchymova, teď hokejista učí školáky o zlu komunismu).

"V mém případě je to tak, že jsem jednak grafoman a jednak sběratel," uvedla učitelka dějepisu z pražského Gymnázia Prof. Jana Patočky Ilona Horáčková, která k výuce používá například i staré články, které si archivuje. 

Učebnice využívají spíše dějepisáři

Z dotazníkového šetření mezi učiteli vyšlo mimo jiné najevo, že učitelé dějepisu využívají nejčastěji učebnice, zatímco učitelé občanské výchovy preferují výukové materiály, které jim nabízí například různé neziskové organizace.

"U občanky je to složitější, protože zahrnuje různé obory a na každý se musíte připravovat zvlášť. Je tu potřeba se tomu věnovat, není to jako v matematice, kde máte jednu učebnici a v ní modelové příklady," vysvětluje učitel společenských věd a dějepisu na Gymnáziu v Pardubicích Marek Výborný.

V hodinách občanské výchovy se učitel věnuje demokratickým principům, lidským právům, médiím či životnímu prostředí.

Podle Švejcara je ideální, když učitel výukové materiály střídá. "Každý z nich nabízí trochu jinou formu práce. Učebnice poskytuje například prostor pro výuku čtenářské gramotnosti, práce s dokumentárním filmem zase umožňuje postavit výuku na hodnotové orientaci žáků, ukazuje svět skrze konkrétní lidské příběhy, dokáže děti více zasáhnout, více je ovlivnit v tom, co si myslí," uzavřel učitel.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video