Smlouvy s rodiči jsou určené pro případy, kdy selžou běžná opatření. Jsou dobrovolné, musí s nimi souhlasit škola, žák i jeho rodiče. V plánu jsou uvedené úkoly pro všechny zúčastněné i termíny, do kterých se musí splnit.
Individuální výchovné plány se ve školním roce 2011/2012 cvičně zkoušely na 35 základních školách, v roce 2012/2013 se jich připojilo dalších 19. Pokusné ověřování skončilo letos na konci června.
Během ověřování projektu se ke smlouvám přistupovalo nejčastěji kvůli neplnění školních povinností či domácích úkolů, nenošení pomůcek, hrubému vyrušování při vyučování, agresivitě, nevhodnému chování k učitelům, pozdním příchodům nebo záškoláctví. Potíže byly i s vandalismem, krádežemi, distribucí a držením návykových látek či nošením nevhodných předmětů do školy.
Pilotní školy si smlouvy s rodiči převážně pochvalovaly. Například na ZŠ Gajdošova v Brně podepsali v posledním roce smlouvy s rodiči dvou žáků, kteří například chodili často za školu. "Do smlouvy jsme zaznamenali, co bude kdo plnit. Udělali jsme po měsíci schůzku a skutečně se to plnilo. Jde o to nastavit pravidla, která pak je potřeba dodržovat. Myslím, že je dobré tuto možnost mít," uvedla dříve pro iDNES.cz ředitelka školy Markéta Olbertová.
Ředitelé se ale shodují, že individuální výchovné plány nelze nadužívat a přistupovat by se k nim mělo jen ojediněle. Smlouvy není možné vymáhat, nebo při jejich porušování děti výrazněji sankcionovat. Pokud žáci a jejich rodiče smlouvu neplní a problémy přetrvávají, měla by se škola podle instrukcí ministerstva obrátit na orgán sociálně-právní ochrany dětí.
"Opravdu výjimečné případy, například když žák na učitele vytáhne kudlu, už nespadají do kompetence školy. To už je věc policie," řekl iDNES.cz dětský psycholog Václav Mertin, jenž vede meziresortní pracovní skupinu, která má projekt na starost. Podle něj by ovšem bylo přínosné, když by učitelé mohli nezvladatelné žáky dočasně vykázat z vyučování.
S myšlenkou individuálních výchovných plánů přišel po svém nástupu do čela resortu v létě 2010 bývalý ministr Josef Dobeš. Ministerstvo novinku zdůvodňovalo rostoucím počtem stížností na chování žáků a snahou zvýšit vážnost učitelské profese. Smlouvami se úřad inspiroval v Německu a zejména v Anglii.