Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ministerstvo povolí hlučnější silnice, usnadní tak stavbu obchvatů

  5:47aktualizováno  5:47
Ministerstvo zdravotnictví pomůže stavbám silničních obchvatů, kterým brání přísné hlukové limity. Po domluvě s ministrem dopravy přišlo s novelou, která povolí na silnicích ve dne i v noci o pět decibelů více. Podle kritiků se tím pouze přesunou problémy s hlukem z center měst na jejich okraje.

Pražský okruh. Ilustrační foto | foto: ŘSD

Novela navrhuje zvýšit limity hluku ve dne z 60 na 65 decibelů a v noci z 50 na 55, výjimečně i na 60 decibelů.

Pokud novela projde připomínkovým řízením a schvalovacím procesem, umožní výstavbu okruhů a obchvatů, které nyní kvůli přísným vyhláškám na hlukové limity nelze postavit. Do stávajícího limitu by se nevešly ani s pomocí protihlukových valů, stěn a speciální úpravy vozovky.

Až když vše ostatní selže...

"Hlukový limit se navýší pouze v případě, že ani veškerá možná protihluková opatření nepomohou v daných místech ochránit proti hluku tak, jak je to požadováno v současné legislativě," upozornil mluvčí ministerstva zdravotnictví Vlastimil Sršeň. Dodal, že navrhované okruhy a obchvaty pomohou v budoucnu snížit neúnosný hluk v centrech měst.

Zatímco některá místa ve městech ztichnou, jinde si lidé pohorší.

"Tímto způsobem se dosáhne pouze přenesení hlukové zátěže na jiné lidi. Obchvaty jsou často plánovány v oblastech, které jsou obydleny, například v pražských Běchovicích, tedy skoro sto let staré obydlené čtvrti, kde má stát část pražského okruhu," namítá právnička Markéta Višinková z Ekologického právního servisu.

Problémů se podle ní bojí i obce na jih od Brna. "Plánované tangenty - tedy jihovýchodní a jihozápadní čtyřpruhová silnice, které mají ulevit Brnu - by negativně ovlivnily život v Modřicích, Ponětovicích, Ostopovicích nebo například Tvarožné," uvedla.

Pražský okruh - hotové a plánované úseky.

Starosta Ponětovic to potvrzuje. "Nejenže by silnice rozdělily Slavkovské bojiště, ale přinesly by nám ještě větší prašnost a hluk. Vedly by kolem vesnice a vůbec si nejsem schopen představit, jak by tam dosáhli limitů. Je to pro mě novinka, budu to muset konzultovat s ostatními starosty, protože tohle by nás v podstatě potopilo," řekl Pavel Vymazal.

Dodal, že splnění hlukové normy bylo pro tyto stavby dosud neřešitelné.

Spánek to nenaruší, uklidňuje ministerstvo

Podle ministerstva zdravotnictví se lidé silnic stavěných s mírnějšími limity obávat nemusí. "Hygienické limity hluku uvnitř chráněného prostoru, například v obytných objektech, zůstanou nezměněny a tím zůstávají obyvatelé chráněni před rušením spánku hlukem," ujišťuje Sršeň.

Resort argumentuje tím, že Česká republika má jako jediná země v Evropské unii normy hluku zafixovány k pevné hranici.

Na magistrále už jsou připravené značky přikazující sníženou rychlost. Ve skutečnosti se musí dodržovat ale až od 1. ledna 2010 (30. prosince 2009)"To znamená, že oproti jiným zemím neexistuje možnost výjimky v případě, že v lokalitě nelze normu splnit ani přes veškeré dostupné stavební úpravy. Formálně přísné limity, které nebylo možno z objektivních důvodů naplnit, tak sloužily pouze jako alibi," uvádí ministerstvo zdravotnictví.

Višinková namítá, že by ministerstvo mělo hledat jiné řešení, které bude ku prospěchu lidem, ne jen investorům dopravních staveb. "Mělo by se soustředit třeba na zajištění prostředků na protihluková opatření, zpřísnění podmínek povolování hlukových výjimek, včetně zahrnutí veřejnosti do procesu jejich vydávání," míní právnička.

Stát by podle ní mohl náklady na hluk zahrnout do rozpočtů staveb a nesnažit se je přenášet na někoho jiného. A na hlukové znečištění by měl myslet už při územním plánování, dodala.

Jak se k novince postaví pražský magistrát, který bojuje s hlukem už dlouhou dobu, zatím není jasno. "Magistrát zatím text návrhu novely k dispozici nemá, nemůžeme se tedy nijak vyjádřit," uvedl mluvčí Jiří Wolf.

Novela by mohla začít platit na jaře příštího roku. "Délku připomínkového řízení lze těžko odhadnout, záleží třeba na množství připomínek a délce jejich vypořádání. Dokument bude nařízením vlády a odhadujeme, že by mohl být v platnosti v prvním čtvrtletí roku 2011," uzavřel Sršeň.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

V Kletné u Oder se odehrálo vojenské cvičení záloh Safeguard 2016. Cílem...
Vojáci v záloze dostanou více peněz. Čunek litoval zrušení povinné vojny

Vojáci v aktivních zálohách se mohou těšit na vyšší odměny za účast na vojenském cvičení. Senát schválil změnu branného zákona. Ocenil ho lidovec Jiří Čunek,...  celý článek

V ubytovně pro 105 lidí žijí jednotlivci i rodiny, které nemají kam jít....
V Moravské Ostravě žádají konec ubytovny. Nájemníci prý hlučí, fetují a kradou

Několik set obyvatel rezidenční čtvrti okolo restaurace Slunečnice v Moravské Ostravě má obavy. Sepsali petici, ve které žádají zrušení ubytovny v Sadové...  celý článek

Silnice, na nichž se plánuje zavedení mýta
Jihočeský kraj chce rozšířit mýto i na další silnici I. třídy

I na jihočeských silnicích první třídy budou muset platit řidiči nákladních aut mýto. Kraj nejdříve návrh ministerstva dopravy odmítal, ale nyní na něj...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.