Celkem auditoři našli 1207 faktur, tedy asi pět procent z kontrolovaného počtu, k nimž nelze dohledat veřejné zakázky. Jejich hodnota je zhruba 16 miliard korun. (Ilustrační foto)

Celkem auditoři našli 1207 faktur, tedy asi pět procent z kontrolovaného počtu, k nimž nelze dohledat veřejné zakázky. Jejich hodnota je zhruba 16 miliard korun. (Ilustrační foto) | foto: Tomáš Krist, MAFRA

Nejvíc milionů teče přes nákupy IT, odhalily audity na ministerstvech

  • 17
Ministerstvo financí v neděli hodinu před půlnocí zveřejnilo stopětistránkovou zprávu o auditu šesti ministerstev ovládaných zástupci ANO. Mezi rizikovými fakturami za 16 miliard korun, které audit objevil, převažuje plnění ze smluv uzavřených před rokem 2006.

"Ačkoliv se v posledních letech utratily miliardy korun za nejrůznější IT systémy pro státní správu, získat kvalitní a srovnatelná data o hospodaření ministerstev byl velký problém. Oblast nákupu IT vyšla jako jedna z nejproblematičtějších oblastí," uvedl náměstek ministra financí Lukáš Wagenknecht.

Příkladem je podle něj 357 milionů korun, které mezi roky 2011 až 2013 vyplatilo ministerstvo spravedlnosti dodavateli firmě CCA Group, dodavateli IT služeb. Z toho se podařilo dohledat dokumenty jen k vyplaceným 69 milionům korun, většinou to byly zakázky bez výběrového řízení. Zbylých 288 milionů byly smlouvy z let 1995 až 1997, kde se nepostupovalo podle zákona o veřejných zakázkách.

"Požadavky na IT se za dvacet let výrazně změnily. Není přeci normální, aby se tak dlouho nakupovalo podle stejné smlouvy," podotkl Wagenknecht.

Mezi rizikovými fakturami za 16 miliard korun, které audit objevil, převažuje plnění ze smluv uzavřených před rokem 2006. "Tedy zakázky podle historických zákonů obecně volnějších než aktuální legislativa," píše se v závěrečné zprávě.

Jejím obsahem je mimo jiné také analýza dodavatelů ministerstev, výdaje na poradenské společnosti nebo nákladová analýza. V přílohách lze rovněž najít vyjádření ministerstev k vybraným fakturám bez dohledaných zakázek.

Porovnávaly se ceny octavií i papíru

"Díky prověrce máme konečně jasný obrázek o tom, co je potřeba napravit. Chceme zavést centrální nákupy a zlepšit fungování státní pokladny. Budeme také navrhovat, aby se interní audit ministerstev zaměřil ve větší míře na IT," dodal Wagenknecht.

Ke srovnání nákupních cen majetku si kontroloři vybrali čtyři položky: automobil Škoda Octavia, automobil Škoda Superb, stolní počítač, notebook. Prověrka ukázala, že neexistuje definovaný standard stolního počítače ani notebooku. Nákupní ceny proto nelze systematicky objektivně porovnávat. "Cenová i kvalitativní úroveň se u jednotlivých organizací značně liší," uvádí zpráva.

Kontroloři rovněž prověřili vozové parky vybraných ministerstev a podřízených organizací, zkontrolovali přes šest tisíc vozů. Pořizovací ceny automobilů vycházejí z údajů evidence majetku. Autoři zprávy však upozorňují, že někdy vozidla organizace převzaly po ukončení konkrétních akcí, například po zasedání Mezinárodního měnového fondu. "Nicméně to nemění nic na faktu, že se ceny pořízení relativně lišily. Dominantní značkou mezi státními organizacemi je Škoda Auto," uvádí zpráva.

Z jednoho z přiložených grafů vyplývá, že Ministerstvo životního prostředí v letech 2012 až 2014 průměrně pořizovalo octavie za téměř 600 tisíc korun, kdežto Ministerstvo obrany zhruba za 400 tisíc.

Ke srovnání výdajů na standardizované nákupy posloužil balík kancelářského papíru. Auditoři podle závěrečné zprávy zjistili, že jednotlivé organizace ho nakupují v poměrně velkém rozpětí. Nejvyšší cenu zaznamenali 147,62 Kč včetně DPH za 500 kusů kancelářského papíru A4, nejnižší byla 52,738 Kč včetně DPH.

"Množství spotřebovaného papíru vychází z konkrétních požadavků jednotlivých organizací a nelze je v mnoha případech objektivně porovnat. Je tedy na samotných organizacích, aby využívaly kancelářský papír maximálně úsporně a účelně," poznamenali ve zprávě kontroloři.

Ti rovněž našli rezervy v evidenci kanceláří. Zjistili, že v Centrálním registru administrativních budov (CRAB) nejsou evidovány všechny administrativní budovy státu. Nyní je registr využíván například k rozmísťování institucí. Optimalizací v této oblasti by se podle autorů zprávy dalo ušetřit až 190 milionů korun ročně.

Hloubkové audity koordinované ministerstvem financí nechal spustit koncem února na šesti úřadech řízených ministry ANO předseda hnutí, vicepremiér Andrej Babiš. Jeho hnutí ANO řídí kromě ministerstva financí ještě ministerstva dopravy, pro místní rozvoj, obrany, životního prostředí a spravedlnosti.

Do prověrky byly zapojeny organizace spadající do působnosti zúčastněných resortů, vyjmuty byly soudy, státní zastupitelství, vědecko-výzkumné organizace, sportovní kluby, vojenské nemocnice a státní fondy.

"Tušili jsme, že má státní správa v datech nepořádek. Já sám už toho dost zažil a měl jsem představu, co na ministerstvech objevíme. Že to ale bude téměř detektivní práce, mě šokovalo," popsal Wagenknecht.

Odborníci analyzovali 650 tisíc faktur za 318 miliard korun, veřejné zakázky za 213 miliard korun a 86 zpráv Nejvyššího kontrolního úřadu. Hodnocena byla data z let 2011 až 2013. Celkem auditoři našli 1 207 faktur, tedy asi pět procent z kontrolovaného počtu, k nimž nelze dohledat veřejné zakázky. Jejich hodnota je zhruba 16 miliard korun (o auditu více čtěte zde).


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video