Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Brzy zpřístupníme údaje o stavu tachometrů z STK, slibuje ministerstvo

  16:04aktualizováno  16:04
Ministerstvo dopravy brzy zpřístupní údaje o stavu tachometrů, které jsou evidovány na stanicích technické kontroly (STK). Zájemce by je měl zjistit na internetu, pokud bude znát VIN kód vozu a dva další údaje z velkého technického průkazu.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Ředitel odboru provozu silničních vozidel Ministerstva dopravy Josef Pokorný odhadoval, že lidé by mohli začít databázi využívat v řádu týdnů. Umožní to podle něj systém, který údaje z kontrol STK eviduje a umožňuje, aby se údaj o stavu najetých kilometrů dal jednoduše využít pro kontrolu na webu.

Systém má být nastaven tak, aby historii údajů o stavu tachometru získanou při kontrolách technického stavu a evidenčních prohlídkách poskytl především majiteli auta.

Proto ministerstvo chce, mimo VIN kódu, zadávat pro identifikaci i údaje z velkého technického průkazu, který má k obvykle dispozici jen vlastník vozu. Konkrétně se má jednat o evidenční číslo průkazu a číslo protokolu poslední prohlídky na STK, které je v průkazu také uvedeno.

Josef Pokorný o tom mluvil na semináři ve sněmovně, který pořádali poslanci Stanislav Huml, Jaroslav Foldyna a Stanislav Berkovec. Ten se týkal právě ověřování historie vozu. Přítomní upozornili, že je to první krok, který může pomoci. Evidence z STK je totiž omezena jen na dobu, kdy se auto nachází v České republice, a také na to, že technik při prohlídce zapíše jen to, co vidí na tachometru.

Konečným cílem je veřejně přístupná on-line databáze

V budoucnu by lidé měli mít jednoduchou možnost ověřit historii vozu, který chtějí koupit. Existovat má databáze, do které by údaje dodával nejen stát, ale i pojišťovny, výrobci, servisy, popřípadě i policie.

Lidé by podle Humla měli najít v databázi údaj nejen o najetém počtu kilometrů, ale i další. Například o tom, zda vůz byl v minulosti vážně nabourán, kolik měl vlastníků, zda je v depozitu a jiné. Za příklad přitom dává katastr nemovitostí.

Ke vzniku databáze Česko zavazují i normy přijaté Evropskou unií. Lhůta pro jejich naplnění však vyprší až v roce 2018. Poslanec Huml, ale i ministr Jan Mládek doufají, že databáze začne fungovat dříve. Mládek už vytvořil meziresortní komisi, která se začala problémem zabývat.

V současnosti už některé země lidem možnost ověřit stav tachometru u vozu nabízejí, kupříkladu Belgie. Předběhlo nás i Slovensko, kde stačí znát VIN  a zadat ho na stránky www.ko.sk

Policie bude moct odebrat technický průkaz

Stáčení tachometrů nebyl jediný bod na programu semináře. Šéf dopravní policie Tomáš Lerch mluvil i možnosti odebrat technický průkaz vozu po vážné nehodě. Legislativní návrh už je podle něj hotový, v říjnu by se měl dostat do legislativního procesu.

Vlastník vozidla by mohl získat průkaz zpět až poté, co opravené auto projde kontrolou na STK. Hlavním cílem je samozřejmě bezpečnost, údaj o vážné nehodě by se však také objevil v databázi o historii vozu.

Lerch také zmínil, že už nyní má policie možnost auto poslat na STK, pokud se jí nezdá jeho technický stav. Přiznal, že ji ale policisté využívají zřídka. Problémem je hustota sítě stanic technické kontroly a zákonem dané omezení, kdy STK musí být vzdálená do osmi kilometrů. Problémem je také vymáhání nákladů na kontrolu.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.