Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ministerstvo dopravy chce zcela vymýtit reklamy z okolí silnic

  21:29aktualizováno  21:29
Ministerstvo dopravy chce zcela zakázat umisťování reklamních ploch v okolí silnic. Do připomínkového řízení již poslalo návrh zákona, který by měl současnou praxi změnit. Zákon počítá s výjimkami především pro benzinky a motely.

Reklamní plochy u silnic odvádějí pozornost řidičů, ministerstvo dopravy je chce vymýtit. Ilustrační foto | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Díky těmto výjimkách by mělo být možné umístit reklamu do 50 metrů od provozovny, mimo město pak do vzdálenosti 200 metrů. Do deseti let od nabytí účinnosti tohoto zákona by podle ministerstva měly zmizet i všechny billboardy, které nebudou splňovat podmínky nového zákona.

Ministerstvo dopravy (MD) chce vyřešit problém dlouhodobých smluv na umístění billboardů uzavřených v 90. letech s reklamními agenturami, které byly sjednány na desítky let, některé i na neomezenou dobu.

Nyní nejsou podle MD nová povolení na jejich výstavbu například u dálnic prakticky udělována. Nicméně o "starých" smlouvách s dlouholetou platností se zatím vedou neúspěšná jednání.

Proto chce ministerstvo prosadit, aby takzvané staré smlouvy platily ještě deset let po nabytí účinnosti tohoto zákona, čímž by neměly být smluvní strany poškozeny. Tím chce předkladatel úpravy předejít možnému podávání žalob s ohledem na zmařenou investici či ušlý zisk. Navržená doba je podle ministerstva dostatečná na to, aby majitelé a nájemci mohli billboardy přestěhovat jinam, pokud nesplní podmínky stanovené novým zákonem.

Zákonná výjimka na umísťování reklam mimo město se podle MD snaží zohlednit například postavení čerpacích stanic, motelů či občerstvení, pro jejichž majitele by se mohl návrh jevit jako nespravedlivý. Ve městech a obcích pak podle předkladatelů není vzhledem k nižším rychlostem jízdy rušivý účinek reklamy tak nebezpečný, proto i zde zákonodárce ponechal určitou možnost pro obchodníky.

Ministerstvo chce naopak zachovat stejné podmínky při vydávání povolení na umístění reklam, ale i pětileté období, na která jsou vydávána.

Při vypracování návrhu zákona se MD opíralo o studie, podle kterých má přítomnost reklamních zařízení podél silnic značný vliv na vybočování řidičů z jízdního pruhu. Neblahý vliv má prý také na schopnost sledovat a zapamatovat si dopravní značky.

Dalším argumentem pro zpřísnění zákona je i to, že obdobná právní úprava platí v mnohých zemích Evropské unie. Ještě dále však zašlo například Německo, Rakousko či Slovensko, které mají reklamy podél významných silnic a dálnic zakázány úplně.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jihlava
100 POHLEDŮ: Baráčky v Jihlavě jak lepidlem k sobě přilepené

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Ilustrační snímek
Ochránci zvířat pátrají po losovi, od D46 mohl vyrazit k Přerovu či Zlínu

Nevšední pohled se může v těchto dnech naskytnout lidem na střední Moravě, spatřit by zde totiž mohli losa evropského. Ochránci zvířat proto prosí veřejnost o...  celý článek

Volební superdebata iDNES.cz a MF DNES v pražském hotelu InterContinental. (10....
ANALÝZA: Kudy se Česko může vydat, až rozhodnou voliči

Už teď je pravděpodobné, že změť různých názorů zaznívajících z Poslanecké sněmovny bude po volbách ještě o něco pestřejší než dosud a že ve Sněmovně může být...  celý článek

Grafton Recruitment Praha
ASISTENTKA ŘEDITELE S NJ

Grafton Recruitment Praha
Plzeňský kraj
nabízený plat: 30 000 - 30 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.