Největší šanci na to, že zhruba za rok začnou platit, mají právě "řidičáky na zkoušku". Dostávali by je lidé ve věku mezi 18 a 21 lety. Museli by jezdit menší rychlostí než zkušení řidiči, navíc by jim hrozilo, že o řidičské oprávnění přijdou i při menším počtu trestných bodů.
Má to svůj důvod: statistiky totiž ukazují, že mladí "frajeři" za volantem jsou jednou z nejčastějších obětí dopravních nehod. A to zvláště o víkendech, kdy bourají cestou z večírků a zábav. "V září se sejde skupina expertů a bude změny promýšlet," řekl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Šanci na úspěch mohou mít i takzvané "krátkodobé body" za menší prohřešky. Třeba za to, že řidič zapomene rozsvítit. Bod by se mohl umazat už za čtvrt roku. Člověk, který má příliš mnoho bodů, by si jich také mohl několik umazat účastí ve speciálním kurzu pro řidiče.
Bude platit 160 km/h na dálnici?
Součástí návrhů jsou i povinné zimní pneumatiky nebo zvýšení nejvyšší povolené rychlosti na některých dálnicích na 160 kilometrů v hodině. U rychlosti však není jisté, že u poslanců získá dost hlasů. Podporuje ji ale nový šéf dopravní policie. - více zde
Úplnou novinkou je návrh, aby auto mohli řídit i absolventi autoškol, kteří ještě nemají 18 let. Bylo by to však možné jen za doprovodu řidiče, který už "řidičák" vlastní. Ani zde však není jisté, zda má návrh šanci na úspěch.
Většina návrhů se už osvědčila v jiných evropských zemích. Ministerstvo dopravy odmítlo zatím jen jediný nápad. "Autoklub navrhl, aby policie tolerovala minimální množství alkoholu v krvi, to ale nechceme," vysvětlil Hanzelka.
Částečné změny v silničním zákoně začaly platit už ve středu. Člověk už nedostane pokutu, když na silnici zraní jen sám sebe. Za parkování na místech pro invalidy už řidič nepřijde o "řidičák" a přísněji se trestá zakrývání registrační značky.
Možné změny na silnicích
- Řidičák na zkoušku
Návrh: Řidičák na zkoušku dostávají mladí absolventi autoškoly v některých evropských zemích, třeba ve Francii. O průkaz přicházejí při spáchání menšího přestupku než zkušený šofér.
Šance: Asi největší ze všech nových nápadů. - 160 km/h na dálnicích
Návrh: Nyní se smí na dálnicích jezdit maximálně 130 km/h. Zvednutí rychlosti by se týkalo jen novějších dálnic, ne zastaralé brněnské D1.
Šance: Zatím malé, je jim nakloněn i nový šéf dopraváků Červíček. - Povinné zimní pneumatiky
Návrh: Klouzající auta každou zimu vracejí na scénu úvahy o povinných zimních pneumatikách. Zimní pneumatiky by byly povinné tam, kde silnici pokrývá vrstva sněhu.
Šance: Průměrné. Například dopravní expert ČSSD Miloslav Kala je proti. "Nápad tlačí lobby servisů," tvrdí. - Krátkodobé body
Návrh: Za některé přestupky, jako třeba když řidič zapomene rozsvítit, by se dávaly trestné body na kratší dobu než na rok. Miinisterstvo upouští od úvah zvýšit hranici bodů, od kterých by se odebíral řidičák, třeba z 12 na 18.
Šance: Vůle mírnit bodový systém je poměrně velká, ale bude mezi sebou soutěžit mnoho různých projektů. - Sedmnáctiletý řidič
Návrh: Náměstek ministra dopravy Ivo Vykydal přišel ve středu s nápadem připomínajícím praxi "dětských řidičů" v USA. Řídit auto by mohli teenageři od sedmnácti let, ale jen pod dohledem.
Šance: Jde o čerstvou novinku, proto je těžké předpovídat, zda se bude líbit poslancům. - Jízdy kamionů
Návrh: Ministerstvo dopravy zvažuje celoročně zakázat jízdu kamionům v pátek odpoledne a večer. Doposud páteční zákaz platí jen o prázdninách.
Šance: Sdružení řidičů kamionů představují silnou lobby, takže budou chtít do změn mluvit.