„V posledních patnácti letech se ceník pokut a vůbec bodový systém neměnil a je potřeba přinést nějaký další podnět. Chceme výrazně zdražit největší přestupky, u těch bagatelních necháme sazby v podstatě podobné, jaké jsou,“ řekl Ťok.
Například při překročení rychlosti v obci o 40 km/h nebo 50 km/h mimo obec by se horní sazba ve správním řízení zvýšila z 10 na 25 tisíc korun. Bodový postih by v tomto případě stoupl z pěti na šest. Kromě toho by se měla zavést také bloková pokuta 5 000 korun.
Opakované překročení rychlosti by vzhledem ke zvýšení bodového postihu pro řidiče znamenalo automaticky pravidlo „dvakrát a dost“, tedy roční zákaz řízení.
Alkohol za volantem v krajní nouzi projde, pokuta však řidiče nemine![]() |
Dalším přestupkem, na který se ministerstvo hodlá zaměřit, je zakázané vjíždění na železniční přejezd. „Tam je dnes 2 500 až 5 000 korun. My chceme navrhnout stejně jako u překročení rychlosti 5 000 až 25 000 korun,“ uvedl Ťok. Podobně by měl být navýšen bodový postih a zavedena bloková pokuta v jedné sazbě 5 000 korun.
Ministr dodal, že cílem nových návrhů není šikana řidičů ani snaha vydělat více peněz státní pokladně. Motivem je v první řadě snížení počtu dopravních nehod. Při těch v současnosti na českých silnicích umírá sedm set lidí ročně.
Podle poslance Františka Laudáta (TOP 09) je otázka, s jakým návrhem ministerstvo nakonec přijde. Připomněl, že počet tragických nehod nejvíce klesal v letech, kdy se uváděly do provozu nové dálniční úseky. Ctěna by měla být především svoboda a zodpovědnost, uvedl s poukazem na německý model.
„V Německu můžete jet velmi rychle, ale v okamžiku, kdy způsobíte nehodu, nesete všechny následky,“ řekl. Podle něj nepomůže pouze mechanické zvýšení pokut.
Zpřísnění pokut má být však podle Ťoka pouze prvním krokem. „Chystáme nový zákon o autoškolách, chystáme řidičák na zkoušku,“ prohlásil ministr.