Padesátka z magistrály, která od začátku hluk omezuje, možná zmizí

Padesátka z magistrály, která od začátku hluk omezuje, možná zmizí | foto: Radek Cihla, MAFRA

Ministerstvo chce zvýšit hlukové limity, rušné ulice by „papírově“ ztichly

  • 73
Z pražské magistrály možná opět zmizí cedule s padesátkou. Ty se tu objevily nedávno, aby se v ulici snížil hluk. Jenže ministerstvo zdravotnictví chce zvednout nejvyšší povolenou hranici hluku z 60 decibelů na 65, upozornil deník E15. Zpomalení přitom ubralo pouhé tři decibely.

Druhý dopad, který by to v praxi přineslo, si lze ukázat třeba na situaci na náměstí Míru v Praze 2. Dnes spadá náměstí podle hlukových map hlavního města do oblasti, kde hluk přes den dosahuje zhruba kolem 65 až 67 decibelů, tedy překračuje povolený limit.

Jedním škrtem pera by se tak v budoucnu stalo s nadsázkou klidnou "oázou", přitom by se vůbec nic nezměnilo. Obyvatelé, kteří si stěžují na rámus, by poté přišli o argumenty. Hluk z ulice by splňoval limit.

A podobných případů jsou po Praze desítky. Obyvatel zasažených nadměrným hlukem je v Praze zhruba sto tisíc. Přitom nadměrný hluk navíc významně ničí zdraví lidí. Způsobuje třeba zvýšený krevní tlak, únavu nebo depresi. Zdraví nebezpečný je totiž už hluk silnější než 42 decibelů, 55 a více decibelů je potom nebezpečných pro zdravý spánek.

Nařízení nyní připomínkuje hygiena

Kdy budou nové limity schváleny, zatím není jasné. "Jde o nařízení vlády, které nemusí procházet parlamentem. V tuto chvíli je v takzvaném vnitřním připomínkovém řízení našeho ministerstva a čeká ho ještě připomínkování z dalších rezortů. I tak se předpokládá, že by nařízení mohlo začít platit už v polovině letošního roku, ovšem zdůrazňuji, že jde skutečně o předpoklad, připomínky mohou jednání prodloužit," uvedl mluvčí ministerstva Vlastimil Sršeň.

Co se má změnit

Na některých úsecích silnic by se daly výjimečně zvýšit limity hluku. Nové nařízení vlády by mohlo přinést úsporu peněz, za které jsou budována protihluková opatření. Prodloužil by se provoz na starých komunikacích a rozběhly by se také některé zablokované projekty, které kvůli předpokládané hlučnosti nesplňují podmínky.
Nařízení se má týkat silnic 1. třídy, silnic pro motorová vozidla, dálnic i místních komunikací a výjimečně povolí zvednout limity hluku ze 60 na 65 přes den a z 50 na 55 v noci.

Jiné rezorty o návrhu zatím nevědí. "Oficiálně o něm ještě nevíme. Informace o něm nemají ani naši odborníci, kteří se touto problematikou zabývají," uvedla Jarmila Krebsová z tiskového oddělení ministerstva životního prostředí.

Na stole jej nyní mají krajské hygienické stanice. Do pátku se musejí k nově navrhované vyhlášce vyjádřit a připomínkovat ji. "Nyní čekáme na připomínky od ředitelů jednotlivých odborů hygieny. Souhrnné vyjádření podáme v pátek," uvedla například Michaela Pečenková ze sekretariátu Krajské hygienické stanice v Plzni.

Praha chce prostor

Podle Sršně nařízení vlády vychází ze zkušeností jiných zemí Evropské unie. Tam jsou totiž hlukové limity pouze doporučené. U nás jsou dány direktivně. Zvýšení limitu se prý navíc týká jen hluku na ulicích.

"Neznamená to ale, že všude budou limity hluku zvýšeny automaticky. Na každý takový úsek bude muset být podána žádost, kterou posoudí místní hygienická stanice. Vyhověno bude pouze v pečlivě zvažovaných situacích, které ukážou, že v místě skutečně neexistuje jiné řešení," doplnil Sršeň.

Podle magistrátu je nejdůležitější, aby v případě zvýšení limitů byly od sebe odděleny jednotlivé aglomerace podle velikosti.

"Otázka je, jak bude návrh vypadat, ale bude důležité, aby se na velkou aglomeraci typu Prahy pohlíželo jinak než na řídce obydlené oblasti, je třeba aby tam vznikl jakýsi posuzovací prostor pro jednotlivá města," řekla protihluková koordinátorka magistrátu Pavla Úlovcová.

Co by to ale konkrétně znamenalo, se podle Úlovcové nyní nedá říct. "Zatím je ještě brzy odhadovat, jestli bychom odmontovávali cedule s omezením rychlosti, nebo přestali stavět zábrany," uvedla.

Ze zvýšených limitů už mají strach také někteří obyvatelé, kteří žijí podél rušných pražských silnic.

"Pokud by se tak skutečně stalo, bylo by to zničující. Podle Státního zdravotního ústavu zdraví škodí už 50 decibelů, takhle by se škrtem pera limit zvedl až na 65," uvedla Alžběta Rejchrtová, která bydlí v ulici 5. května.

EU chce limity naopak snižovat

Přitom Evropská unie nařizuje všem městům, aby v příštích letech hluk naopak snižovala. Praha si kvůli nařízením Unie například musela nechat vypracovat Akční plán na snižování hluku, jehož jednotlivé kroky má během následujících let realizovat. Pokud by to město neudělalo, platilo by pokutu.

Zvýšené hlukové limity by pak také s největší pravděpodobností ovlivnily nejen přímo životy lidí, ale také výstavbu nových silnic v Praze. Jedním z případů, kde by se do chystané výstavby promítly, je například plánovaná mimoúrovňová křižovatka Pražského okruhu v Běchovicích.

"Pokud je ministerstvo zvedne, pravděpodobně to bude mít dopad na výstavbu, například na získání územního rozhodnutí. To je případ právě Běchovic, tady by to zřejmě pomohlo výstavbě," přiznala Martina Vápeníková, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic, které Pražský okruh staví.

, ,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video