Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

U zúžení na D1 budou měřit radary. V srpnu nanečisto, později za pokuty

  11:55aktualizováno  11:55
Ministr dopravy Dan Ťok chce donutit řidiče, aby dodržovali rychlost na opravovaných úsecích dálnice D1. V srpnu se tak na zúženích objeví radary, které zatím řidičům ukážou, jakou jedou rychlostí. Už příští rok po začátku stavební sezony ale budou za přestupky rozesílat úřady složenky či pozvánky k jejich projednání, napsala středeční MF DNES.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: MF DNES

„V opravovaných úsecích je rychlost omezena na osmdesátku, ale jezdí se tam běžně 130 kilometrů v hodině,“ řekl MF DNES ministr Ťok. Připomíná, že řidiči mohou zranit či zabít nejen sebe navzájem, ale i stavbaře, kteří dálnici opravují.

„Mohu potvrdit, že při práci na D1 jsme zaznamenali několik případů ohrožení našich pracovníků způsobeného nedodržováním rychlosti nebo nepozorností řidičů,“ řekla deníku Iveta Štočková ze stavební firmy Eurovia.

To, že řidiči na opravovaných úsecích nedodržují osmdesátku, potvrdil loni i test iDNES.cz ve spolupráci s výrobcem radarů LAVET. V anketě u článku pak jednoznačně převládali ti čtenáři, kteří přiznali, že rychlost nedodržují (anketu a výsledky testu najdete zde).

Test iDNES.cz ukázal, že řidiči rychlost ve zúžení nedodržují

Ještě do konce prázdnin plánuje ministr akci, kterou pracovně nazval „poslední varování“. „Budeme rozmisťovat náhodně informativní radary, které budou sbírat data. Následovat bude jednak vyhodnocení nasbíraných údajů a zároveň s tím namátkové dopravně bezpečnostní akce policie v zúženích,“ slíbil ministr.

Po „posledním varování“ přijde jednání s obcemi, v jejichž katastru bude radar nejvíc potřeba. Jejich úředníci pak budou přestupky hříšníků řešit. Budou mít víc práce, ale také získají část peněz z pokut.

Podobným varováním byl i loňský test radarů, který ukázal nejen rychlost, ale také registrační značku naměřeného auta. Ve zúženích ho zkoušelo Ředitelství silnic a dálnic (více o zkoušce radarů zde).

Video z testu radarů, které ukážou i hříšníkovu registrační značku:

Policie v zúženích měří jen nárazově a obvykle pomocí radarů na vozech. Zástupce vedoucího středočeské dopravní policie Josef Budil uvedl, že policie má málo lidí a také je problém, jak odstavit ve zúžení hříšníkovo auto. „A když už řidiče změříme, kde je zastavíme? Máte tam někde odstavnou plochu, kde by to šlo bezpečně?“ ptal se Budil (více čtěte zde).

Policisté na Vysočině připomněli, že nepřiměřená rychlost je sice nejčastějším prohřeškem v opravovaných úsecích, ale nikoli jediným. Objevují se také případy, kdy nákladní auta jedou v pruhu, který je pro ně zakázaný a řidiči také občas nerespektují další značení v místě zúžení (více o kontrole na Vysočině zde).

Možností je úsekové měření. To odborníci považují za velmi účinné. „V průběhu několika málo týdnů se řidiči naučí v měřeném úseku chovat v rámci rychlostních limitů,“ říká Jindřich Frič z Centra dopravního výzkumu.

V Česku už se úsekové měření používá v Praze na 39 místech a v několika dalších městech, například v Ústí nad Labem. Známý je třeba kus magistrály před Nuselským mostem v Praze ve směru do centra, kde se po čtyřproudé silnici řidiči předpisově „loudají“ padesátkou.

Autoři: , ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.