Terri má podle lékařů nevratně poškozený mozek a žije už jen "biologicky".
Vidíme všechny rozpory: pro manžela a soud smrt z milosti. Pro rodiče a kongres vražda. V otázce eutanazie se rozcházejí příbuzní i instituce.
Před měsícem podala za mlčenlivého přihlížení lékařů ve Francii matka svému synovi smrtelnou dávku barbiturátů. Zmrzačený Vincent dal mnohokrát najevo, že se v nehybném těle necítí být sám sebou a nevidí v budoucnosti nic jiného než trýzeň.
Matka byla obviněna. V nedaleké Belgii nebo v Nizozemsku by mohli Vincenta legálně usmrtit lékaři.
Existuje dokonce "letální turistika". Reginald Crew z Liverpoolu odjel do sanatoria Dignitas ve Švýcarsku, aby mohl zemřít podle svého. Eutanazie je v Británii přísně zakázána.
V případě Diany Prettyové nedávno soud přímo řekl, že jí muž nesmí pomoci zemřít, i když si to nemocná žena výslovně přeje. Ve Švýcarsku není eutanazie díky mezerám v zákoně trestná.
Na tom, zda smíme usmrtit beznadějně nemocné či neúměrně trpící lidi, se neshodnou ani lékaři. Jedni poukazují na to, že bolest a vědomí neodvratného konce činí z života peklo a mnohem lidštější je nechat nemocného odejít. Jiní tvrdí, že eutanazie znamená začátek konce medicíny jako etického oboru.
"Musíme přestat předstírat, že eutanazie neexistuje," řekl v diskusi nad smrtí Vincenta slavný francouzský lékař Kouchener. Vyslovil to, co se šeptá na chodbách nemocnic i u nás: lékaři v krajních případech berou na sebe boží odpovědnost a rozhodují o životě a smrti.
Ale je to správné? Nemělo by být právo zabíjet, právo asistovat smrti či právo nechat se zabít podrobeno například tomuto testu? Představte si, že existuje jediný zákonný, zaručeně rychlý a bezbolestný způsob asistované smrti: stětí. Pořád si myslíte, že je eutanazie dobro?