Might and Magic VII - obrázek 4

Might and Magic VII - obrázek 4 | foto: 3DO

Might and Magic VII: For Blood and Honor

- Série Might and Magic je ve světě počítačových her jedna z nejdelších a se svými sedmi díly je překonána snad jen legendární Ultimou. A její zatím poslední díl, For Blood and Honor, přináší podobně jako části předchozí skvělou hratelnost a zajímavý příběh. Do světa Might and Magicu se dostáváte v sedmé části v době mírové, následující po konci "sesterské" hry Heroes of Might and Magic III. Obě dvě soupeřící síly - elfí království Avlee a lidská říše Erathia jsou ale na pokraji války. Mezi Erathií a Avlee je maličké panství Harmondale, momentálně bez vládce.

Vlivný lord Markham se proto rozhodne uspořádat jakousi soutěž, jejíž výherce se stane pánem Harmondale. Soutěž není nijak obtížná a slouží vlastně jako jakési seznámení se hrou samotnou. Vaším úkolem je donést Markhamovi několik předmětů, jejichž získání není v podstatě nic těžkého. A jako výherce soutěže se hned můžete ujmout vlády nad Harmondale - jenže ouha, hrad je plný skřetů a jiných potvor a okolí Harmondale se nepřáteli jen hemží.

Prvním úkolem je tedy vyčištění hradu od monster a jeho opravou se dostáváte postupem času hlouběji do příběhu. Opravu hradu si vymodlíte u krále trpaslíků, který ovšem chce výměnný obchod - jeho svěřenci se v dolech dostali pod útok medůz a zkameněli. Na vás je, abyste v nebezpečných dolech všechny trpaslíky oběšli se speciálním "odkameňovacím" lektvarem. Poté teprve král svolí k opravě hradu a obě dvě strany - Avlee i Erathia k vám vyšlou své vyslance, aby zjistili, ke které říši se přidáte. Na důkaz loajality musíte splnit zadaný úkol. Můžete se rozhodnout pro jednu z nyní již válčících stran splněním tohoto úkolu, nebo podfouknout pohodlně obě dvě podstrčením falešných důkazů. Přibližně uprostřed hry je nutné si vybrat cestu dobra či zla. Podle toho se liší zadávané úkoly a samozřejmě i konec hry je pro dobro a zlo jiný. Mimoto si tím vybíráte i poslední povýšení v povolání a magii - temnou nebo světlou.

Začátek hry je stejný, jako u všech ostatních RPG - vyberete si postavy (zde čtyři), se kterými budete později procházet herní svět. Na výběr jsou čtyři rasy - skřet, člověk, elf a trpaslík a několik povolání, například bojovník, kouzelník, mnich, druid či zloděj. Jednotlivé postavy se vzrůstajícími zkušenostmi postupují na vyšší úrovně a s tím se zvyšují i jejich schopnosti. Zkušenost se získává bojem s monstry a plněním zadaných úkolů (tzv. questů). Questy se pohybují od jednoduchých, např. přinesení pečetního prstenu z malé lehce monstry zamořené jeskyně až po obtížné (likvidace draka, likvidace nekromantů), které budete schopni splnit až po dosažení vyšší úrovně.

Výběr postavy je v Might and Magicu obrovsky důležitý a dosti záleží na tom, jestli v partě máte či nemáte postavu s určitým povoláním. Povolání se dají rozdělit na dvě skupiny - vyhraněná a nevyhraněná. Do vyhraněných patří bojovník, mág či klerik, kteří mají každý svou specializaci, nicméně jsou schopni dosáhnout velmistrovské úrovně ve "svých" dovednostech (kouzelník v magii elementů, bojovník v boji mečem, použití štítu a použití brnění apod). Naopak nevyhraněné postavy, například paladin či lučistník jsou schopni dobře používat zbraně i magii, nicméně nemohou dosáhnout velmistrovské úrovně ve většině dovedností. Důležitý je i výběr rasy. Lidé jsou všestranní a nemají žádné výhody ani nevýhody. Elfové mají výhodu v inteligenci a přesnosti, ale nejsou příliš silní, hodí se tedy na povolání mágů. Skřeti jsou silní a rychlí, ale už ne chytří. Trpaslíci zase a silní a odolní, horší je to už s přesností. Je tedy jasné, že například skřet-kouzelník či trpaslík-lučištník nejsou příliš dobré postavy.

Speciální úkoly přinášejí povýšení v povolání - z bojovníka se tak stane šampión, z kouzelníka arcimág apod. Tato povýšení dovolují postavám využívat lépe svých zbraní a kouzel, některé získají možnost kouzlit (například lučištník při přechodu na mága-válečníka). Plněním úkolů získáte množství zkušeností (které lze jinak získat i bojem s monstry), jež v podobě "zkušenostních bodů" investujete do jednotlivých dovedností vždy s postoupením na vyšší úroveň.

Klasicky stejně jako v ostatních dungeonech je ztvárněno vybavování postav. Každá z nich může třímat v ruce zbraň (musí jí ale dokázat ovládat, pokud postava nemá například schopnost boje s mečem, tuto zbraň odmítne) a mít na sobě brnění. Dále můžete své svěřence vybavovat nejrůznějšími magickými cetkami, prsteny, náramky a pásky, které zvýší určité vlastnosti či schopnosti zvýší. Jak zbraně, tak brnění mohou mít magické schopnosti - je možné získat brnění, které pomalu "dobíjí" spellpointy či meč se speciálním efektem na nemrtvé. Postupem času získáte v extratuhých dungeonech i artefakty, což jsou zbraně a brnění nesmírné síly.

Kouzlení je velmi dobře propracované a pro člověka, který má již se sérií Might and Magic zkušenosti, není magický systém žádnou novinkou. Na výběr máte osm dostupných typů magie - magii ohně, vody, vzduchu, země, ducha, těla, mysli a poté si podle výběru cesty dobra či zla si vyberete automaticky i světlou či temnou magii. Je vhodné si do party vybrat postavy, které zvládají magii elementů (nejlepší je klasický kouzelník) a ty, které zvládají magii ducha, těla a mysli - k tomu se hodí nejlépe klerik či s výhradami druid, který ovšem zvládá tyto typy magie pouze na mistrovskou úroveň, nejlepší kouzla mu tedy zůstanou odepřena.

Propracovaný je ve hře nejen systém kouzel, ale i alchymie. Po zemi se v Might and Magicu válí nejrůznější kameny, květiny či jiné předměty s magickými účinky, které se dají vymačkat do lahví a tak je možné vytvořit základní lektvary k zvýšení hitpointů a spellpointů. Lektvary se dají i míchat a na to je již nutné dobře znát alchymii, jinak lahvičky obvykle nezkušenému amatérovi v ruce explodují. Mistrovství v alchymii pak přináší bílé lektvary složené z několika barevných, které dokáží nahradit kouzla či krátkodobě posílit některou vlastnost. Koktejly černé, které dokáže vytvořit pouze velmistr, jsou pak nejsilnější a dokáží jednotlivé vlastnosti posílit permanentně o celých padesát bodů (což je ekvivalentní několika hodinám hraní). Jejich uživatel ovšem zaplatí za každé polknutí temné tekutiny desíti roky života.

Vaše putování je ještě podbarveno úžasnou hudbou, která se ke hře úžasně hodí. Grafikou Might and Magic rozhodně neoslní - i když oproti předchozím dílům je již podporovaná 3D akcelerace, stále ještě hra zaostává za dnešním standardem. Spritoví nepřátelé již také nikoho v době polygonových postav neoslní, přesto má hra jakési zvláštní kouzlo, díky kterému vás jistě donutí se od ni odtrhnout až po úspěšném konci.

HODNOCENÍ A ZÁKLADNÍ INFORMACE O HŘE:
Might and Magic VII: For Blood and Honor 80%
Grafika hvezda.gif (125 bytes)hvezda.gif (125 bytes)hvezda.gif (125 bytes)
Typ hry: RPG (dungeon)
Výrobce/Distributor: NW Computing / 3DO
Jazyk: anglický
3D karty: ano
Multiplayer: ne
Pro hráče: od 12let
Zvuk hvezda.gif (125 bytes)hvezda.gif (125 bytes)hvezda.gif (125 bytes)hvezda.gif (125 bytes)
Hratelnost hvezda.gif (125 bytes)hvezda.gif (125 bytes)hvezda.gif (125 bytes)hvezda.gif (125 bytes)hvezda.gif (125 bytes)
Hvězdičky jsou udělovány od jedné, což je nejhorší ohodnocení v dané kategorii, až do pěti u her v této oblasti vynikajících.
Minimální konfigurace:
Win 95/98, CPU Pentium 133MHz, HDD 150 MB, RAM 32MB, CD ROM 4x, 3D karta: ne

 


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video