Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

MF DNES znovu vyzkoušela přístup lékařů k pacientům, zdravotníci uspěli

  5:56aktualizováno  5:56
Redaktorka MF DNES po dvou letech znovu otestovala chování lékařů a sester k pacientům. Postupně se vydala na pohotovost v pěti nemocnicích, nikde nenarazila na nevlídné chování. Podle ministryně zdravotnictví Daniely Filipiové za to mohou i poplatky, ubylo totiž pacientů a zdravotníci nemusí řešit banality.

Reportérka MF DNES při testu kolínské pohotovosti. | foto: Josef Vostárek, MF DNES

MF DNES oznámkovala pět pohotovostí –  zjišťovala, jak se chovají lékaři a sestry v Kolíně, Olomouci, Sedlčanech, Plzni a Havířově. Nejhorší známka byla dvojka. Náhoda, nebo se zdravotnictví zlepšuje?

Ministryně zdravotnictví Filipiová se spíš přiklání k druhé variantě a se svým předchůdcem Tomášem Julínkem se shoduje na tom, že za lepší chování zdravotníků mohou i poplatky.

"Peníze zaplacené v nemocnici selektují lidi, kterým doopravdy něco je. Lékaři a sestry pak mají pocit, že pacient je tam správně a neobtěžuje banalitami," domnívá se Julínek.

Reportérka MF DNES při testu kolínské pohotovosti.

Určitá selekce tu opravdu je – od ledna 2008, kdy začaly poplatky platit, ubylo na pohotovostech v průměru 37 procent lidí.

"Ale to by se zároveň dalo říct, že se chovají hůř lékaři na záchranné službě, kde se počet výjezdů kvůli poplatkům zase zvýšil," oponuje prezident České lékařské komory Milan Kubek.

Zastánci poplatků upozorňují i na to, že když lidé platí, mají pocit, že čerpají službu, a vyžadují, aby byla kvalitní. "Od zdravotníků si nenechají tolik líbit," podotýká David Marx, šéf České společnosti pro kvalitu ve zdravotnictví.

čtěte: Nároky na zdravotní péči rapidně rostou...

Lékařská komora řeší každý rok dva tisíce stížností na lékaře. Na postupné proměně v chování lékařů a sester je vidět vliv tréninků, které učí zdravotníky vycházet i s problémovými pacienty. Školení organizují přímo nemocnice, lékařská komora je zavedla před dvěma lety.

"Pacient často přichází k lékaři ve stresu. Zdravotník by s ním ale měl vyjít po dobrém, neměl by se nechat vytočit," říká Milan Kubek.

Diagnóza na chodbě

Nemocnice, jež nedosáhly na nejlepší hodnocení v testu, se dopouštějí různých prohřešků. Nejčastěji nedodržují soukromí.

Ve Fakultní nemocnici v Olomouci byly sestry k pacientům milé, na to, co jim je, se však vyptávaly přímo v čekárně. Zažila to i ministryně Filipiová: "Lékař probíral mé zdravotní problémy před plnou čekárnou. Vím, že je to nepříjemné. Nemocnice musí chtít investovat do toho, aby se pacienti cítili lépe."

Reportérka MF DNES při testu kolínské pohotovosti.

V Olomouci už problém s "diagnózami na chodbě" řeší – vybudují recepci s diskrétní zónou. V Plzni se sestra k pacientce chovala do příchodu lékařky nepříjemně.

"Sestrám už jednou bylo řečeno, že není na nich, aby se snažily pacienta odvrátit od návštěvy nemocnice," omlouvala se později za svůj personál ředitelka plzeňské fakultní nemocnice Jaroslava Kunová.

Někteří manažeři nemocnic však argumentují, že nemohou problémové sestry propustit, protože za ně nenajdou náhradu. Sester je málo, nejsou dobře placené. "To je cesta do pekel. Takový přístup nemohou dopustit, neprospívá kvalitě zdravotnictví," reagovala prezidentka České asociace sester Dana Jurásková.

Pravidla testu

Redakce vylosovala ze seznamu všech českých nemocnic čtyři: nemocnici v Kolíně, Plzni, Sedlčanech, Olomouci. Pátou – nemocnici v Havířově – k seznamu přidala záměrně. Tato nemocnice dopadla při podobném testu před dvěma lety nejhůř.

Redaktorka navštívila nemocnice v týdnu od 23. do 27. března v době od půl deváté večer (v Sedlčanech je pohotovost pouze do 21 hodin) do půlnoci. Čas byl vybrán tak, aby v nemocnici bylo co nejméně pacientů čekajících na ošetření. Na všechny pohotovosti přišla redaktorka se stejným problémem: bolí ji už tři dny břicho.

V nemocnicích se redaktorka prokázala kartičkou pojišťovny – veškerá vyšetření však po dohodě s pojišťovnou platila MF DNES. Redakce nikde nezneužila systém veřejného zdravotního pojištění. Redaktorka všude zaplatila poplatek 90 korun – zpětně i v krajské nemocnici v Kolíně.

Choval se k vám v poslední době nemocniční personál vlídně?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 16. dubna 2009. Anketa je uzavřena.

ANO 2153

NE 596

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pavel Hrůza, unesený Čech z libyjského ropného vrtu Ghaní
Zpravodajci prověřují novou stopu v případu Čecha uneseného v Libyi

Čecha Pavla Hrůzu zajali džihádisté v Libyi před dvěma lety. Před tři čtvrtě rokem dostala společnost, pro kterou Hrůza pracoval jako manažer cateringu,...  celý článek

Některé turistické stezky a cyklotrasy v Národním parku Šumava jsou po...
Šumavský park chce zakázat vstup do lesů. Na stezky padají stromy

Nevyrážejte do lesů kolem Nové Pece a Stožce, mnoho turistických tras je stejně neprůchodných. Takové varování vydal ráno Národní park Šumava. Silný vítr o...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Na jihu Čech zůstávají bez elektřiny domácnosti v okolí Lipna

Po bouřce z noci na sobotu zůstaly v jižních Čechách zůstávají bez elektřiny domácnosti v okolí lipenské přehrady na Českokrumlovsku. Většina poruch už se...  celý článek

Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám
Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám

Jak se jiné ženy postavily k nevěře a co jim pomohlo.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.