Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

MF DNES: Program ČT určuje bývalý milicionář

  23:05aktualizováno  23:05
O programu a penězích v České televizi rozhoduje už přes tři roky člověk, který byl před listopadem 1989 členem komunistických Lidových milicí. Vrchní ředitel a současně šéf programu František Lambert milicionáře dělal ve strojírenském podniku Kovosvit.
Lambert je druhým mužem ČT, jeho nadřízeným je jen generální ředitel Janeček.

Lambert je druhým mužem ČT, jeho nadřízeným je jen generální ředitel Janeček. | foto: ČESKÁ TELEVIZE

Podle zákona ale není možné, aby takovou funkci zastával. "Lustrační zákon hovoří jasně, člověk v této pozici nesměl být před rokem 1989 v Lidových milicích," uvedl člen rady České televize Milan Badal.

Lambert je druhým mužem veřejnoprávní televize, jeho nadřízeným je pouze generální ředitel (a jeho kamarád) Jiří Janeček. Kromě lustračního osvědčení musel při nástupu do funkce předložit i čestné prohlášení, v němž by stvrdil, že milicionářem nebyl.

Tento dokument ale v jeho personální složce chybí. "Doklady o tom, že pan Lambert naplňuje požadavky lustračního  zákona, měl samozřejmě při jeho nástupu požadovat generální ředitel Janeček," míní členka Rady ČT Zdena Hůlová.

Radní se o členství Lamberta v dělnických ozbrojených jednotkách zřízených komunisty oficiálně dozvěděli na jednání tuto středu. Protože na situaci už koncem loňského roku upozornili televizní odboráři Jiřího Janečka, neslyšeli o Lambertovi v souvislosti s milicemi poprvé.

"Pana Lamberta jsem se na to mezi čtyřma očima zeptal kolem Vánoc. Sdělil mi tehdy, že jde o pouhé pomluvy," řekl Badal. Lambert však ve středu předsedovi rady předložil dopis, v němž se ke členství v Lidových milicích přiznává a omlouvá je tíživou rodinnou situací. Navíc v něm tvrdí, že Janeček, který ho do televize přivedl, o jeho minulosti milicionáře věděl. "Poprvé jsem jej s tím seznámil po svém nástupu v červenci 2003," napsal Lambert radním. Včera už se Lambert nechtěl k věci vyjádřit.

Předseda rady Jiří Baumruk ve středu Janečka požádal, aby se k Lambertově minulosti a k absenci povinného čestného prohlášení vyjádřil. "Budeme o tom jednat na příštím jednání rady, tento týden šlo pouze o součást diskuse," řekl Baumruk.

Radní České televize budou jednat nejen o Lambertovi, ale i o Janečkovi. "Pokud o tom ředitel Janeček skutečně věděl, pak by vědomě porušil zákon i on a rada by měla vyvodit následky. Nejtvrdším postihem je odvolání, ale mohou mu případně snížit na nějakou dobu plat," vysvětlil člen mediální komise Sněmovny poslanec Petr Pleva (ODS).

"Jsem si vědom, jaké právní důsledky z toho pro televizi vyplývají. Návrh řešení předložím na nejbližším zasedání rady," uvedl Janeček. Na otázky, zda Lamberta odvolá, zda o jeho minulosti věděl a zda se za situaci cítí zodpovědný, včera neodpověděl.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

V železniční výhybně Praha-Vyšehrad vyjel posunovaný vlak proti osobnímu vlaku...
Vlaky v Praze nestačí náporu cestujících, nové tratě mohou vést pod zemí

Tunely metra a komplex Blanka v budoucnosti zřejmě v Praze doplní tunel pro vlaky. Ty už nestíhají nápor cestujících a rozšíření tratí brání historická...  celý článek

Andrej Babiš přichází na večerní jednání ministrů hnutí ANO v průhonické...
Dávali jsme ODS peníze, říká Babiš na nově zveřejněné nahrávce

Exministr financí Andrej Babiš na nahrávce, kterou ve středu zveřejnil server iRozhlas.cz, naznačuje, že v minulosti finančně podporoval ODS. Záznam pochází ze...  celý článek

V Národním muzeu nainstalovali restaurovaný originál sousoší Géniů. (23.8.2017)
Sousoší Géniů se vrací do Národního muzea, vystavena bude kopie i originál

Po jedenácti letech se do Národního muzea vrátilo sousoší Géniů od sochaře Antonína Poppa. Na jeho původním místě v průčelí budovy ho nahradí kopie, originál...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.