Bylo to neštěstí. Stála v nemocniční sprše a potratila. A lékař? Ten jí řekl jen: Přineste mi TO ukázat.
Jiná žena šla s dítětem vytáhnout stehy po vážné operaci hluboko v ústech. Dítě plakalo strachy. Lékař praštil nůžkami o stůl a řekl: Tak jí ty stehy vytáhněte sama.
A ještě jeden zážitek: chlapci vzali krev a nad výsledky před rodiči zdravotníci jen kroutili hlavou. "Odpoledne pro Honzíčka přijela sanitka. Ale nikdo nám neřekl, co se děje," vypráví táta.
Čísla z průzkumu agentury Median přitom ukazují, že příběhy, kdy se člověk v bolestech cítí bezmocný a ponížený před zdravotníky v bílých pláštích, si prožila nejméně polovina pacientů.
Lidí, kteří se občas setkali s tím, že je lékař považoval spíše za věc a nevysvětlil jim, jak je chce léčit, je 48,3 procenta.
Nemocnice se chtějí polepšit
"Čtyřicet let tady byli vychováváni lékaři do pozice robotů. Vyrostli ve společnosti, která pošlapávala práva jedince. To se nedá změnit ze dne na den. Ale snažit se o změnu musíme," říká lékař David Marx, který učí mediky, jak komunikovat s pacienty.
Dobrým výsledkem testu je, že Nemocnice v Havířově i Ústřední vojenská nemocnice v Praze, kde se zdravotníci nechovali profesionálně, se snaží o nápravu.
Zaměstnance, kteří udělali největší chyby, potrestali. A chystají řadu opatření, jak situaci zlepšit.