Meziříčí bude mít městskou dopravu

Velké Meziříčí - Třetím městem na Žďársku, ve kterém jezdí městská autobusová doprava, se brzy stane Velké Meziříčí. Radní však zatím nevědí, zda se osvědčí. Zatím by se jednalo pouze o zkušební provoz na dva měsíce. Po vyhodnocení vytíženosti linek pak radnice rozhodne, zda bude městská doprava zavedena natrvalo.

Velké Meziříčí budou několikrát denně křižovat dvě linky. První od autobusového nádraží k podniku Draka kabely, druhá pak ve směru autobusové nádraží - Výtahy s.r.o. „O zřízení městské hromadné dopravy ve městě uvažujeme už několik let. Otázka nabyla většího důrazu po loňském zprovoznění nového autobusového nádraží mimo střed města. Dřív měly linkové autobusy zastávky na hlavním průtahu mětem," řekl velkomeziříčský starosta František Bradáč s tím, že radnice tak vychází vstříc požadavkům obyvatel.

Radní nevědí, jaké bude mít tento krok ekonomické dopady na městskou pokladnu a jaký vůbec bude zájem mezi obyvateli tyto spoje využívat. Rozhodli se proto zavést pouze zkušební provoz, aby získali určité podklady pro další rozhodování. Pro město nebude hromadná doprava - podle starosty Bradáče - rentabilní; vynaložené náklady se radnici nevrátí. „Jde ale o to, kolik budeme muset doplácet," upozornil Bradáč.

TRASY AUTOBUSŮ

Linka č. 1: Autobusové nádraží, Novosady, U Floumových, Motorpal, Výtahy a zpět (pojede denně třikrát tam a zpět)

Linka č. 2: Autobusové nádraží, U Smrčkových, Hřbitov, U Smrčkových, Novosady, Hornoměstská, Okresní správa silnic, Fr. Stránecké, Hornoměstská, Železniční stanice, Energodílny, Draka Kabely a zpět (pojede denně desetkrát tam a zpět)

Právě proto také z rozpočtu dosud nebyla vyčleněna konkrétní částka na pokrytí nákladů spojených s provozem městských autobusů. Starostův odhad je, že by provoz mohl vycházet na částku do půl milionu korun ročně. „Záleží však na tom, jak bude využívaná. Jestli by toho půl milionu mělo lidem skutečně posloužit, nebál bych se toho. Ale jestli by městské autobusy mělo využívat jen pár lidí, pak to pak nemá smysl," upozornil Bradáč.

Radnice chce v první řadě zabezpečit dopravní spojení v době ranních a odpoledních špiček. Městské autobusy budou zajišťovat spojení především podél základních silničních tras a propojovat je s centry zaměstnanosti ve městě.  „Velkým Meziříčím tedy budou ve všední dny křižovat dvě autobusové linky, které svými trasami celé město zokruhují," řekl Ladislav Pelánek, vedoucí střediska osobní dopravy ve Velkém Meziříčí žďárské společnosti Zdar, která bude městskou autobusovou dopravu ve městě provozovat.

CENY JÍZDNÉHO

Dospělá osoba - 5 Kč jedna jízda
Důchodci nad 70 let - 1Kč
Děti 6-15 let - 2Kč
Děti do 6 let, invalidé a představitelé státních orgánů - zdarma
Měsíční jízdenka - 140 Kč
Měsíční žákovská jízdenka - 60 Kč
Zavazadlo - 2 Kč

Za jízdenku na jednu jízdu dospělá osoba zaplatí pět korun, přičemž ceník zahrnuje i řadu různých slev, včetně časových jízdenek. Autobusy však budou jezdit pouze ve dne a jen pět dní v týdnu. O tom, že by jezdily v noci a o víkendech, se zatím neuvažuje. „Na zavedení kyvadlového systému nemáme. Ani o tom neuvažujeme, na to je město příliš malé," řekl starosta Bradáč.

Na Ždársku dosud funguje městská doprava v okresním městě a v Bystřici nad Pernštejnem. Rozhodnutí o jejím zavedení je jen na uvážení města a v jeho kompetenci. „Dopravním úřadem pro městskou dopravu je samo město. Okresní úřad do toho nemá co mluvit," vysvětlil zákonný postup vedoucí referátu žďárského okresního úřadu Petr Němec. Okresní úřad podle něj v tomhle případě vystupuje pouze jako možný odvolací orgán, kdyby se objevil nějaký nesouhlas například s udělením licence. „To ale nepředpokládám, protože licenci si uděluje samo město," dodal Němec.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video