Do mezinárodního výzkumu PISA se zapojilo 57 států, mezi nimi všech 30 členských zemí OECD. V Česku celkem 9 016 žáků ze 245 škol.

Do mezinárodního výzkumu PISA se zapojilo 57 států, mezi nimi všech 30 členských zemí OECD. V Česku celkem 9 016 žáků ze 245 škol. | foto: Profimedia.cz

Mezinárodní výzkum: děti nevědí, jak použít znalosti

České děti umějí například výborně roztřídit druhy květin, ale vztah mezi zaléváním a jejich růstem jim už mnohdy uniká. A potíže by třeba měly i s návodem na hnojení. I tak by se dal "předložit" mezinárodní výzkum, který srovnává vědomosti a schopnosti patnáctiletých žáků padesáti sedmi zemí světa.

Čeští patnáctiletí žáci a žákyně mají mezi zahraničními kolegy nadprůměrné znalosti z přírodních věd a matematiky. Pod průměrem jsou však v chápání textu i ve schopnostech rozumět problémům a řešit je.

"Osvojili si veliké množství poznatků a teorií, ale nedokážou s nimi pracovat," odhaluje šéfka Ústavu pro informace ve vzdělávání Jana Palečková druhou stranu mince.

"Ovládají přírodní zákony, umějí roztřídit rostliny, ale už si třeba nedají dohromady, že květiny ke svému růstu potřebují vodu," dodává Palečková.

Čeští žáci se obtížněji orientují v textu
Propast mezi znalostmi a schopností je použít patří podle ní k největším mezi zkoumanými zeměmi. České děti se také obtížněji orientují v textu, hůře chápou plány a návody k použití a mají potíže najít hlavní myšlenku ukázky z románu.

Podle ministerstva školství výsledky průzkumu, který OECD organizuje jednou za tři roky, sice ukazují, že se nenaplňují černé prognózy o úpadku vzdělanosti českých dětí, ale že je potřeba ubrat nalévání vědomostí, posílit experimentování a vést žáky k samostatnému myšlení i řešení problémů.

To je také podstata školské reformy, která v září odstartovala v prvních a šestých třídách. Kdy však budou znát její výsledky, si netroufají odhadnout ani její strůjci z ministerstva.

"Ukazuje se, že zaměření reformy je správné. Měli bychom asi snížit nároky na vědomosti a věnovat více času experimentování. Ale změny jsou otázkou mnoha let," míní náměstek ministra školství Jindřich Kitzberger.

Nejlépe dopadla Korejská republika nebo Finsko
Do mezinárodního výzkumu PISA se zapojilo 57 států, mezi nimi všech 30 členských zemí OECD. V Česku celkem 9 016 žáků ze 245 škol. Nejlepší výsledky měli žáci z některých asijských zemí (např. Korejská republika) a z Finska.

Jak je to možné? To nedávno analyzovala poradenská firma McKenzie. A nabídla odpovědi. "V těchto zemích do učitelské profese odcházejí ti nejlepší absolventi škol. Ti jsou pak permanentně cvičeni, aby z nich byli schopní učitelé. A hlavně, v efektivním vzdělávacím systému je každé dítě úspěšné," shrnuje analytička Jana Straková.

Děti a text: Kde děti nejlépe rozumějí významu psaného slova

1. Korejská republika
2. Finsko
3. Hongkong
......
9. Polsko
......
17. Velká Británie
18. Německo
......
22. Rakousko
23. Francie
......
26. Česká republika
......
33. Itálie
34. Slovensko 
Pramen: Mezinárodní hodnocení žáků PISA



Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Témata: Mince, Studium

Video