Mezinárodní vesmírnou stanici čeká i s Rusy okamžik pravdy

- Spolupráce s Rusy na budování nové Mezinárodní vesmírné stanice (ISS) se pro ostatní stala noční můrou. Projekt provázejí kvůli finančním potížím Moskvy neustálé odklady a americká NASA již ztrácí trpělivost. "Říkáme, že jsme frustrováni a rozčarováni," vzkázal včera ruským kolegům ředitel NASA Daniel Goldin a zdůraznil, že nyní přišel "okamžik pravdy".

Ruská vesmírná agentura neustále odkládá vyslání klíčového obytného modulu Zvezda. Ředitel Goldin proto oznámil, že Američané unavení čekáním raději vyšlou v předstihu vlastní modul - původně plánovaný až na rok 2001 - a pak začnou s konstrukcí vlastního obytného článku.

"Rusové musí pochopit, co je důležité a jaká je jejich úloha při budování mezinárodní stanice, a musí to také předvést," řekl Goldin. NASA zároveň dráždí, že několikrát ukončovaná činnost stanice Mir pokračuje i přes závažné výpadky a její udržování v činnosti se dostává do konfliktu s budováním ISS. Rusové vymlouvající se na nedostatek financí vyšlou v březnu k Miru novou posádku. Modul Zvezda měl být na oběžné dráze již před 18 měsíci.

Nyní dostali Rusové poslední šanci: jestliže nedostanou nahoru Zvezdu v červenci, NASA vyšle v prosinci vlastní modul za 200 milionů dolarů. "Dali jsme poslední výzvu a jsme připraveni náš modul letos vyslat. Konečné rozhodnutí o tom, zda půjdeme touto cestou, padne v červenci," oznámil Goldin. "Chceme, aby byli na stanici Rusové s námi, ale zároveň cítíme, že musíme být odpovědnými správci Mezinárodní vesmírné stanice. Čekáme nyní na signál, že i oni se chtějí dál na projektu podílet," konstatoval Goldin.
Vesmírná stanice má být podle současných plánů hotova v roce 2003 a NASA si od toho projektu hodně slibuje.

"Mezinárodní vesmírná stanice nastaví nový kurs lidských dějin," prohlásil při zahájení výstavby ředitel Goldin. Výsledkem má být totiž nejen nepřetržitá přítomnost lidské posádky ve vesmíru, ale především rychlý vývoj nových technologií a materiálů. ISS se má navíc stát odrazovým můstkem pro další dobývání okolního vesmíru včetně plánované mise na Mars a možného osídlení Měsíce, kde byly objeveny rozsáhlé zásoby ledu.
NASA proto nechce projekt, který bude stát až 50 miliard dolarů, pohřbít jen kvůli ruské neschopnosti.

Nejlepší videa na Revue