Odborníci říkají, že v roce 2002 se také objevily některé nové nepříznivé trendy, a zdůrazňují význam neustálé aktualizace antivirového softwaru.
Varování před červy
Největším virem roku 2002 se stal červ Windows Klez, který se poprvé objevil v březnu. Podle údajů firmy Sophos zabývající se výrobou antivirových programů si tento vir připsal na účet téměř čtvrtinu všech hlášení, která firma za rok 2002 obdržela.
Firma Message Labs specializující se na potírání počítačových virů uvedla, že v průběhu roku 2002 zachytila více než 10 milionů virů, přičemž téměř pět milionů z nich představoval červ Klez nebo jeho kopie.
Červ je vir, který se sám kopíruje a rozesílá po internetu tak, že vyhledává e-mailové adresy v adresáři programu Microsoft Outlook, programech instant messaging nebo různých souborech uložených v infikovaném počítači.
Klez se masově rozšířil proto, že obsahuje svůj vlastní e-mailový software a předmět napadené zprávy se pravidelně a nahodile obměňuje, čímž ztěžuje možnost varovat příjemce. Varování lidí před tímto červem je obtížné i proto, že virus většinou zfalšuje adresu, z níž jej příjemce obdržel.
Jména virů? Hlavně ženská
Vrchní analytik firmy Sophos Graham Cluley říká, že Klez je dobrý příklad typu programu, jenž je mezi autory virů velmi populární. Dosud totiž dávali přednost takzvaným skriptovým virům, jakým je například Love Bug. Klez je naproti tomu vir, který se spouští přímo v systému Windows 32. Téměř 90 procent případů infekce se v roce 2002 týkalo právě těchto programů.
I letos autoři virů používali jména populárních ženských celebrit, aby tak příjemce virů nalákali k otevření infikované pošty a ti virus rozšířili. Mezi jmény se objevuje kolumbijská hvězda Shakira, zpěvačka Britney Spears nebo herečka Jennifer Lopez.
Nový virus každé tři sekundy
Loni se výrazně zvýšil počet virů v oběhu i těch nových. Dnes víme o existenci více než 78 tisíc virů. Když kdysi firma Message Labs začala zjišťovat, zda e-maily nejsou infikovány viry, zachytila každých 60 vteřin jeden virus. V roce 2001 se tato frekvence zkrátila na 30 sekund a letos to byl jeden virus každé tři sekundy.
Jedním ze znepokojivých trendů je fakt, že marketingové společnosti začaly pro propagaci produktů využívat virovou technologii. Jednou z prvních takových společností je panamská Permissioned Media, která souhlas s využitím příjemcova adresáře uvádí malým písmem, pohřbený hluboko v dlouhé licenční smlouvě.
I přes tento znepokojivý fenomén se podle Cluleyho v boji se šířením virových programů objevila i řada povzbuzujících zpráv. A tento trend má pokračovat i v roce 2003. "Jsem si jist, že budeme svědky většího počtu odsouzených autorů virových programů," říká Cluley. "Musíme se zbavit představy, že tito lidé jsou géniové, to je pro děti hodně špatný vzor. Viry totiž mají skutečné oběti."