Mezi dětmi je čím dál víc kuřáků

P r a h a - Počet dětí v České republice, které se zhlédly v kouření cigaret, se za poslední čtyři roky zvýšil téměř dvojnásobně. Z mezinárodní výzkumné studie Světové zdravotnické organizace vyplývá, že třinácti- a čtrnáctileté děti za týden vykouří v průměru téměř čtrnáct cigaret, zatímco ještě v roce 1994 to bylo necelých osm cigaret. "Je to nebezpečné. Říká se, že u člověka, který vykouří za život dvě stě tisíc cigaret, prudce stoupá pravděpodobnost vzniku rakoviny plic. Čím dřív děti začnou kouřit, tím dřív dosáhnou těch dvou set tisíc," varuje plicní specialista Boris Šťastný, podle kterého je navíc prokázáno, že děti, které kouří, daleko častěji trpí záněty horních cest dýchacích. Statistiky naproti tomu zaznamenávají méně dospělých kuřáků - s cigaretami skoncovalo větší množství mužů, hlavně starších. Odborníci se nad příčinami velkého množství kouřících dětí jednoznačně shodují: děti podléhají masivní tabákové reklamě.
. Nejčastější věk, kdy děti začnou kouřit, je kolem třinácti čtrnácti let. A právě na tyto děti je podle Evy Králíkové z pražské 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy, která se už dlouho zabývá prevencí proti kouření, zaměřena veškerá tabáková reklama. "Cena dvanáctiletého dítěte, které začne kouřit, byla ve Velké Británii vyčíslena na čtyřicet tisíc liber - to jsou peníze, které na něm tabákový průmysl za průměrný život průměrného kuřáka průměrně vydělá," říká Králíková.
Příkladem, jak působí na děti tabáková reklama, může být Francie. Před několika lety tu zakázali reklamu na cigarety. "Výrazně pokleslo kouření o několik procent právě u dětí," tvrdí Králíková z pražské 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy. Reklama není zdaleka jediná, která může děti ke kouření svést - na děti mají zásadní vliv také rodiče. Pokud kouří matka, otec a ještě starší sourozenec, je pravděpodobnost, že další potomek bude také kouřit, čtyřikrát větší než u dítěte z nekuřácké rodiny. Z mnoha průzkumů mezi školáky v posledních letech také vyplynulo, že děti ke kouření nejčastěji nalákal kamarád. I v tomto případě má ale podle odborníků zásadní význam reklama. "Ti vrstevníci to mají totiž zase z reklamy," říká Králíková a připomíná průzkum z loňského roku, kdy lékaři vyzpovídali tři a půl tisíce pražských dětí. Sedmdesát procent kouřících dětí si kupovalo cigarety, které byly tehdy na reklamách - Marlboro, Camel a LM, ačkoli stály víc než nejprodávanější domácí značka Petra. "Sledovali jsme i výšku kapesného a bylo jasné, že na tyto cigarety moc peněz nemají, a přesto si kupovaly ty drahé značky. Z toho jasně plyne, že nechtěly cigaretu jako takovou, ale značku," dodává Králíková. V České republice nemá tabáková reklama žádná významná omezení. Nesmí být jen v televizi a rozhlase mezi šestou až dvaadvacátou hodinou. "Tabáková lobby u nás zatím vítězí. Společenská restrikce reklamy se projevuje snad pouze v tom nápisu - kouření způsobuje rakovinu," říká sociolog Petr Sadílek. Změna pravidel však republiku nemine nejpozději v souvislosti se vstupem do EU. Rada Evropské unie totiž letos v červenci schválila zákaz veškeré reklamy cigaret a tabákových výrobků. Zákaz začne platit za tři roky, pokud členské státy nepřijmou přísnější legislativu. Se zvyšujícími se počty kuřáků mezi dětmi se přitom nepotýká pouze Česká republika. Obdobné potíže mají i ostatní postkomunistické země v Evropě, ale v posledních letech například také Spojené státy americké, jejichž společnost je vůči kuřákům odmítavá. "Tam to stoupá zřejmě proto, že je to taková revolta dětí nebo opozice proti starším, kteří mají tendenci kouření zatracovat," míní Králíková.

Video