Metru scházejí stovky vozů

Praha - Metru schází stovky vozů. Přestože Dopravní podnik počítá s tím, že v polovině ledna nasadí na trasy nové vlakové soupravy typu M1, ani dodávka všech dvaadvaceti objednaných vlaků jeho problémy na dlouhou dobu nevyřeší. Metro musí postupně vyřazovat staré ruské vozy, kterým končí životnost, ale dvaadvacet nových pětivozových souprav M1, vyráběných konsorciem ČKD - Siemens - ADtranz, nahradí ruskou techniku jen zčásti. Dopravní podnik proto musí velmi brzy sepsat smlouvu o dodávce dalších dvaceti vlaků, aby první z nich dopravce dostal už v druhé polovině roku 2002.

Dopravní podnik chce koupit další vozy stejného typu. Proto by uvítal, kdyby zbankrotovanou firmu ČKD Dopravní systémy, která je součástí konsorcia, koupila německá společnost Siemens. "Byla by to pro nás garance, že dostaneme již objednaných dvaadvacet vlaků metra do poloviny roku 2002. Znamenalo by to pro nás i to, že bychom měli renomovaného partnera, se kterým by se dalo jednat o dalším kontraktu, který by měl dodávkami navázat na nynější sérii vlaků," řekl ředitel Dopravního podniku Milan Houfek.

Jedním z oficiálních důvodů, proč chce Dopravní podnik další vozy metra právě typu M1, je to, že jejich výroba v Praze je levnější, než kdyby si hlavní město objednalo vlaky u jiného dodavatele. Čerstvý příklad z Francie, kde pařížský dopravní podnik RATP objednává sto šedesát souprav metra za 610 milionů euro. však tento argument zpochybňuje. Za jeden vagon RATP zaplatí přibližně 26 milionů korun, zatímco každý ze sto deseti vozů, který si objednala Praha je o deset milionů korun dražší.

Ředitel Houfek zatím jen konstatoval, že se jednotlivé systémy metra těžko srovnávají. "Informace z Francie si musíme nejprve prověřit. Všechna metra ve světě jsou nějakým způsobem specifická. V okamžiku, kdybychom se například rozhodli, že nám M1 nevyhovuje, což ale není pravda, objednali bychom si jiné nové vozidlo. To ovšem není ani na papíru, natož v reálu. Další soupravy metra přitom potřebujeme mít k dispozici už v druhé polovině roku 2002," sdělil Houfek.

Cenu dalších vozů M1 může ovlivnit to, že současná dodávka vozů má mnohaměsíční zpoždění. Dopravní podnik by mohl uplatnil vůči konsorciu vysoké penále, které by podle smlouvy již nyní překročilo jednu miliardu korun a v roce 2002 překročí hodnotu dvou miliard, tedy více než čtyřicet procent objemu celého kontraktu. Městská rada však usoudila, že tak vysoké penále je nevymahatelné. Podle náměstka primátora Martina Hejla je jednou z podmínek prominutí penále to, že se Dopravní podnik s konsorciem dohodne i na ceně dalších souprav metra, které bude Praha potřebovat po roce 2002.

Společnost Siemens sice počítá s tím, že by pro pražské metro vyráběla vlaky i v dalších letech, ale podle představitelů této firmy je zatím předčasné hovořit o detailech. "Předpokládám, že by se vlaky metra i pro další sérii vyráběly v Praze, kde by se patrně vytvořilo kompetenční centrum, které by vyrábělo nejenom metro, ale i další podobné zakázky. Zatím se ale nedá hovořit o podrobnostech další zakázky natož o případné ceně za vozy. Mimo jiné i proto, že smlouva o prodeji ČKD Dopravní systémy ještě není podepsaná," uvedl mluvčí firmy Siemens Miloš Adámek.

Nová souprava metra M1 má moderní konstrukci z odlehčených materiálů. Používaný materiál je odolný proti ohni. Elektroinstalace a zabezpečovací zařízení řídí počítače.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video