Metro zastavila vada řízení

Praha - Téměř čtvrt hodiny nejezdilo ráno metro na trase A. V tunelu mezi stanicemi Skalka a Strašnická se porouchala souprava. V podzemí zůstaly uvězněny desítky cestujících. Vlak se rozjel po 13 minutách. Porouchané řízení vozu po konzultaci s dispečinkem provizorně opravil sám strojvůdce.

Podle dispečerů se souprava v tunelu před stanicí Strašnická zastavila krátce po půl osmé. Chvíli nato zazněl z dispečinku příkaz zastavit všechny vlaky na trase A.

"Kvůli technické závadě strojvůdce zastavil v tunelu. Ihned nám poruchu nahlásil a my jsme zastavili provoz celé trasy," řekl iDNES šéf centrálního dispečinku Dopravního podniku Jan Cibulka.

Strojvůdce pak dispečerům popsal, co se zřejmě na soupravě porouchalo. Podle mluvčí Dopravního podniku Michaely Kuchařové byla závada na řízení vozu. 

"Příčinou závady bylo přerušení vodiče k čidlu rychlosti DS1 a zabezpečovacímu zařízení ARS," uvedla mluvčí.

Ruské vozy metra mají snímač rychlosti, ke kterému vedou dva vodiče. Pokud se jeden z nich přeruší, čidlo nemůže správně snímat rychlost.

"Když snímač nefunguje, nedá se jet v plném zabezpečení. Strojvůdce pak zařízení musí odpojit a do stanice dojet maximálně dvacetikilometrovou rychlostí. Tento druh jízdy se nazývá takzvaně pod tlačítkama, kdy se musí jednou rukou držet najednou dvě tlačítka, jinak souprava nejede," řekl iDNES strojvůdce Dopravního podniku. Své jméno odmítl zveřejnit.

Podle techniků metra není tento druh závady něčím neobvyklým. "Může za to opotřebení techniky. Mohl to být například studený spoj. Těmto závadám se prostě předcházet nedá. Na bezpečnost metra to vliv nemá, protože souprava vždy zastaví," dodal strojvůdce.

Vadná souprava v tunelu stála přes deset minut. "Po rozhovoru s techniky a po krátké manipulaci se souprava opět rozjela. Trvalo to jen chvilku a cestující pak vystoupili na Strašnické," doplnil Cibulka.

Vlaky se potom opět rozjely. Mezi Skalkou a Dejvickou tak v obou směrech nejezdily od 07:37 do 07:50. 

Podle mluvčí podniku nebylo do tunelu potřeba povolávat ani hasiče metra. "Závada v žádném případě neohrozila bezpečnost cestujích. Měla ryze technický charakter," dodala Kuchařová.

Technici nejdříve soupravu odstavili na vedlejší kolej. "Do depa jsme ji odvezli, až skončila špička, aby nebrzdila ranní provoz. Připraveného odtahového vozu jsme využít nemuseli. Nyní je v hostivařském depu, kde technici závadu odstraňují," upřesnil šéf dispečinku Cibulka.

Metro jelo s otevřenými dveřmi

Časté závady metra
Závady na služebně nejstarších soupravách jsou poměrně časté. 

"Bohužel na těchto soupravách bývají závady téměř na denním pořádku. Stát se na nich může uplně všechno. Navíc se přesná příčina nedá vůbec zjistit, protože těch variant je opravdu mnoho," uvedl strojvůdce.

Podle konstruktéra Petra Tučného by ruské soupravy neměly v pražském podzemí vůbec jezdit.

"Tyhle vlaky byly špatné už v sedmdesátých letech, když k nám přišly první soupravy. Už tenkrát jsme je museli předělávat, konstrukčně jsou staré více než šedesát let," řekl Tučný pro MF DNES.

Naposledy se souprava v metru porouchala koncem ledna. V tunelu se jí za jízdy otevřely dveře. Podle techniků metra to zavinila shoda dvou poruch. Závada byla na tlačítku otevírání dveří a zároveň se rozbil i systém bezpečnostního blokování. Podrobnosti čtěte ZDE.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video