Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Metro vyjelo na novou trať

  20:58aktualizováno  20:58
Příští stanice Ládví. Takové hlášení slýchají od pátečního večera cestující v novém úseku trasy C pražského metra. Minutu po 19. hodině vyjela ze stanice Ládví první souprava metra určená veřejnosti.
Ládví

Ládví - Nová stanice Ládví těsně před otevřením, 23. června 2004.

NOVÉ STANICE
-VIRTUÁLNÍ PROHLÍDKA
-FOTOGALERIE

VIDEO
-POHLED STROJVŮDCE
(animace 2,5 MB)

Stanice Kobylisy a Ládví se otevřely veřejnosti po skončení slavnostní akce pro politiky a zástupce firem, které metro stavěly. 

"Oficiální zahájení provozu bude ale až v sobotu," řekla iDNES mluvčí dopravního podniku Michaela Kuchařová. To také začnou platit změny v povrchové dopravě.

V podzemí ale bylo živo už od pátečního poledne. Nový úsek slavnostně otevřeli primátor Pavel Bém a šéf dopravního podniku Milan Houfek. Akce se zúčastnilo kolem šesti set zástupců dopravce, stavebních firem, novinářů i politiků.

Chyběl pozvaný prezident Václav Klaus, který dal přednost konferenci ve švýcarské Crans Montaně. Přišel tak nejen o prohlídku nových stanic, ale také například o módní přehlídku nebo vystoupení Yo Yo Bandu, Ivana Hlase a Anny K.

Metro stoupá do rekordní výšky
Nový úsek vede z Nádraží Holešovice k sídlištím na severu metropole. Soupravy nejprve podjedou Vltavu tunelem, který poutal pozornost už během výstavby. Tubus byl totiž zhotoven na břehu a teprve potom ho stavaři zasunuli do dna řeky.

NOVÉ METRO V ČÍSLECH

- výškový rozdíl mezi stanicemi Nádraží Holešovice a Kobylisy je 112 m
- trasa C Háje - Ládví měří celkem 17,9 km, je na ní sedmnáct stanic, interval vlaků ve špičce všedního dne je 110 sekund
- úsek Nádraží Holešovice - Ládví měří 3,9 km
- úsek Nádraží Holešovice - Kobylisy měří přes 2,7 kilometru a je nejdelším mezistaničním úsekem pražského metra
- výstavba nového úseku začala před čtyřmi lety, podle magistrátu stála 8,7 miliardy korun

Vlaky pak zdolávají prudký kopec do Kobylis. Výškový rozdíl celé nové trasy je 112 metrů. "Stoupání má hodnotu 3,9 procent," upřesnil František Polák z Metrostavu. Je to nejstrmější úsek v celé síti pražského metra.

Cesta z Nádraží Holešovice do Kobylis je zároveň nejdelším úsekem mezi dvěma stanicemi: měří přes dva a půl kilometru. Ve stanici Kobylisy stoupání nekončí. Vlak šplhá dál až do nadmořské výšky 282 metrů, nejvyššího bodu trasy C.

Kobyliská podzemní katedrála
Kobylisy jsou jedinou stanicí, která je ražená a zároveň nemá žádný sloup. Nad hlavami cestujících se klene vysoký strop. "Mohlo by to vyhovovat i lidem, kteří ve stísněném prostoru trpí klaustrofobií," říká František Polák.

Ostatní jednolodní stanice pražského metra jsou buď na povrchu (Vyšehrad), nebo jsou hloubené (Radlická).

KAM POROSTE METRO

Trasa A
Už v příštím roce by cestující mohli jezdit na novou konečnou na okraji depa Hostivař, kde budou ukončeny městské i příměstské autobusy ze směru od Dubče, Uhříněvsi a Říčan. Prodloužení na opačném konci trasy je jednou z alternativ nového spojení centra města s letištěm v Ruzyni. Uvažuje se také o rychlodráze.

Trasa B
V nejbližších letech by se trasa neměla prodlužovat.

Trasa C
Do roku 2007 by měl být dokončen úsek ze stanice Ládví přes Prosek do Letňan.

Trasa D
Výstavba nové tratě bude zahájena zřejmě po prodloužení "céčka" do Letňan. Trasa D do roku 2015 spojí sídliště v oblasti Krče, Lhotky a Kamýku a zástavbu Pankráce a Nuslí s centrem města a Žižkovem. Z Libuše trasa povede kolem Thomayerovy nemocnice v Krči (stanice Zálesí) na Pankrác, kde bude křižovat trasu C. Odtud vlaky zamíří do Nuslí a na Vinohrady. Ve stanici Náměstí Míru bude přestup na trasu A, cestou na Žižkov se metro přiblíží k Hlavnímu nádraží, ovšem z opačné strany, než současná stanice na trase C. Také trasa D bude mít v budoucnu svoje depo, mělo by vyrůst za Písnicí.

Čekání na vlak usnadní stříbrné kovové lavice uprostřed nástupiště. Stěny mají žlutý nádech, stejnou barvu má vestibul do Klapkovy ulice. Využívat jej mohou například lidé směřující do blízkého katastrálního úřadu.

Před vestibulem stanice Kobylisy přibyla nová, stejnojmenná tramvajová zastávka. Na opačné straně ústí výstup na Kobyliské náměstí. Ve stanici umístěné 31 metrů pod zemí nechybí výtah pro cestující s omezenou hybností.

Ládví - stanice do oblouku
V Ládví bude metro až do dalšího prodloužení na Prosek a do Letňan končit. Za stanicí jsou proto obratové a odstavné koleje. Stanice je sedm metrů pod zemí a je unikátní tím, že jako jediná v Praze má nástupiště v mírném oblouku.

Interiér je laděn do červena. Cestující se na nástupiště a z něj dostanou po eskalátorech nebo pevných schodech uprostřed nástupiště. Ani tady nechybí výtah.

V blízkosti stanice je parkoviště P+R pro stovku aut. U výstupu se dokončuje obchodní areál.

Na severu pojede méně autobusů
Prodloužení metra ulehčí obyvatelům okolních sídlišť mimo jiné tím, že ubude výfukových plynů z autobusů, které ve špičkách navážely tisíce obyvatel až ke stanici Nádraží Holešovice.

Cestující se už nebudou zdržovat v častých zácpách na výpadovce na Teplice. Z Holešovic se metrem dostanou na novou konečnou za za čtyři a půl minuty. Městské i příměstské autobusy budou končit v Kobylisích a Ládví.

Kompletní přehled změn v MHD zde.
Katalog stránek o metru zde.

Další cesta metra povede v příštích letech z Ládví přes Prosek do Letňan. Úsek dlouhý 4,6 kilometru by měl být zprovozněn v roce 2008. - více zde







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jiří Hynek, šéf Asociace obranného průmyslu, který má být podle Realistů...
V šesté Otázce vyhrál Hynek, zrušil by možnost udělit milost během stíhání

V šestém kole Otázky pro prezidenta zvítězil její nejnovější účastník Jiří Hynek. Podle šéfa Asociace zbrojního průmyslu není třeba pravomoci prezidenta...  celý článek

Poznáte místo?
100 POHLEDŮ: Baráčky jak lepidlem k sobě přilepené. Poznáte místo?

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Vrchní část věže je třeba opravit, protože do jejího krovu kvůli poryvům větru...
Plán počítá s dostavbou Staroměstské radnice, křídlo jí chybí od války

Grandiózní i umírněné návrhy se během více než století objevily v souvislosti s novou podobou východního křídla Staroměstské radnice. Místo toho jsou přes 70...  celý článek

Grafton Recruitment Praha
Bankovní konzultant

Grafton Recruitment Praha
Praha
nabízený plat: 30 000 - 40 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.