Metro se chlubí novými stanicemi

  • 18
Za sedm měsíců se velká sídliště na severu Prahy přiblíží centru města. Metro totiž začne jezdit novým úsekem do Kobylis. Podzemí se ale otevře už v sobotu od 10 do 16 hodin. Zájemci si mohou prohlédnout obě dokončované stanice i místa, do nichž se jako cestující nedostanou.

FOTOGALERIE

Vstupy do podzemí najdou návštěvníci na Kobyliském náměstí a v podchodu pod Střelničnou ulicí u kulturního domu Ládví. Obě rozestavěné stanice spojuje několik linek tramvají.

Pro návštěvníky jsou v podzemí připraveny informační panely a dokumenty, které přibližují stavbu nového úseku podzemní dráhy i další plány výstavby metra na Prosek a do Letňan.

Organizátoři však upozorňují, že cesta do podzemí stanice Kobylisy je poměrně náročná. Zatím totiž nefungují eskalátory, takže návštěvníci musejí zdolat po schodech třicetimetrový výškový rozdíl.

Sestup se ale určitě vyplatí, slibuje Dopravní podnik i Metrostav. Kobylisy jsou totiž první raženou jednolodní stanicí v síti pražského metra. Stanice je prostornou dvoranou dlouhou 148 a vysokou osm metrů, kde není jediný sloup či pilíř.

Na čtyřkilometrovém úseku mezi Nádražím Holešovice a Ládvím je ještě několik dalších unikátů. Tunely pod Vltavou mezi současnou konečnou a Trojou byly postaveny technologií, která byla v takových podmínkách použita poprvé na světě.

Ražba nepřipadala v úvahu a stavba v jímkách by byla zdlouhavá, drahá i riziková. Stavbaři proto oba tubusy vybetonovali na břehu v suchém doku a poté vysunuli do vyhloubené rýhy ve dně řeky. Samotné vysouvání trvalo pouze několik hodin.

Na trase, která z Troji pokračuje příkrým dvouapůlkilometrovým stoupáním bez zastávek, jsou koleje na třech místech vedeny společným tunelem. Ze stanic díky tomu zmizí nepříjemný průvan, který způsobují soupravy v úzkých tubusech.

Dopravce očekává, že metro přepraví ze Severního Města denně kolem 100 tisíc lidí, kteří zatím jezdí autobusy. "Ve špičce bude do pražské kotliny jezdit přibližně o sto autobusů méně, což je z hlediska ekologie významný přínos," říká technický ředitel DP Tomáš Jílek.

Na dokončovaný úsek do Ládví, který bude otevřen koncem června, plynule naváže výstavba další části trasy C na Prosek a do Letňan. Podle Tomáše Jílka by mohla být dokončena v roce 2008.

Výstavba stanice Kobylisy, která je vůbec první raženou jednolodní stanicí pražského metra.

Rozestavěný tunel na prodlouženém úseku trasy C z Holešovic do Kobylis a Ládví.

Stavba vestibulu unikátní jednolodní ražené stanice na Kobyliském náměstí.

Stanice Kobylisy je vůbec první raženou jednolodní stanicí pražského metra.

Stavbaři přezdívají rozvětvení tunelu "kalhoty".

Stavba vestibulu unikátní jednolodní ražené stanice na Kobyliském náměstí.

Chladné podzemí ohřejí během Dne otevřených dveří provizorní plynové hořáky. (21. listopadu 2003)

Jako první si nový úsek metra prohlédli zástupci města a novináři. (21. listopadu 2003)

Novináři a zástupci města vstupují do takzvaných "kalhot", jak se přezdívá tunelovému rozvětvení. (21. listopadu 2003)

V tunelech ještě chybí většina rozvodů, zabezpečovací zařízení i boční kolejnice, která do souprav přivádí elektřinu. (21. listopadu 2003)

Do stanice Kobylisy přijela jednovozová "souprava" metra. Musely ji však přitáhnout lokomotivy, v tunelech totiž zatím chybí napájecí kolejnice. (21. listopadu 2003)

Zbývá ještě hodně práce, mimo jiné rozvést kilometry kabelů. (21. listopadu 2003)


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video