Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Metro postaví nové stanice i trasu

  0:01aktualizováno  0:01
Půl miliardy lidí cestuje ročně pražským metrem. Nyní je tomu třicet let, co vyjely první soupravy, výstavba nových úseků pokračuje. "Ukončete nástup, dveře se zavírají," hlášení, které znají snad všichni Češi, se poprvé ozvalo 9. května 1974.

Tehdy vyjely soupravy na první trasu mezi Florencí a Kačerovem.

V současné době jezdí vlaky na padesáti kilometrech tří tras A, B a C a zastavují v jedenapadesáti stanicích. Výstavba nových úseků stále pokračuje.

"Na konci června zprovozníme další dvě stanice a čtyři kilometry tratě na sever Prahy," řekl pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner.

Při povodni doprava zkolabovala
Podzemní dráha má pro metropoli nad Vltavou klíčový význam a výstavba nových tras je prioritou. O tom, že Praha nemůže bez metra existovat, se lidé přesvědčili před dvěma lety, kdy asi třetinu tunelů zaplavila ničivá povodeň.

Městská doprava  tehdy zkolabovala. Pražský zastupitel Michael Hvížďala (nezávislý) uvedl, že pražské metro patří svou kvalitou k nejlepším na světě.

"Je základní páteří městské dopravy a z toho důvodu je nutné pokračovat v jeho další výstavbě. Především je důležitý úsek mezi hlavním nádražím a Novodvorskou (trasa D) a z Dejvic směrem na ruzyňské letiště. Městu by při jeho financování měl výrazněji pomáhat stát a měly by se získat i peníze ze soukromého sektoru," říká Hvížďala.

Další ze zastupitelů, Marián Hošek (KDU-ČSL), tvrdí, že v budoucnu by se mělo uvažovat o stavbě lehčích, a tedy levnějších forem metra. Za tři roky bude dokončeno prodloužení metra trasy C k letňanskému výstavišti a chystá se převratná novinka.

"Na trase D, která by se měla začít stavět v roce 2007, uvažujeme o soupravách, kde nebudou strojvedoucí, ale budou je dálkově řídit dispečeři," dodal radní Šteiner.  Myšlenka moderního způsobu dopravy je však v hlavním městě mnohem starší. 

Již v roce 1898 navrhl pražský obchodník Ladislav Rott výstavbu metra na trasách Karlín - Křižovnický pivovar a Malá Strana - Vinohrady. O metru se intenzivně uvažovalo také ve třicátých letech minulého století.

Dělníci však začali stavět tunely pro podpovrchovou tramvaj až v roce 1966 a teprve o dva roky později zvítězila varianta metra. "To bylo tehdy šťastné rozhodnutí, protože později se potvrdilo, že Praha nemůže bez metra existovat," řekl šéf dopravního výboru pražského zastupitelstva František Laudát (ODS).

Interiér nové soupravy metra.

Nová stanice Ládví

Test nové stanice Ládví

Zkouška tunelu nového úseku do Ládví

Výstava k 30. výročí pražského metra

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ivan Pilný vystřídal na ministerském postu svého stranického kolegu Andreje...
Vláda schválila rozpočet. Schodek 50 miliard a penze vyšší o 475 korun

Vláda schválila návrh státního rozpočtu se schodkem 50 miliard korun a posílá ho do Sněmovny. Necelý měsíc před volbami se také důchodci od vlády dozvěděli, že...  celý článek

Jana Kopecká ze ZŠ Kunratice vyhrála ocenění Global Teacher Prize (25.9.2017).
Snažím se při vyučování vytvářet dobrou atmosféru, řekla oceněná učitelka

Vítězkou nultého ročníku Ceny pro inspirující pedagogy a průvodce vzděláváním Global Teacher Prize se stala Jana Kopecká ze Základní školy Kunratice. Získala...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Až 1,8 milionu za rok. Projděte si, jak poslanci čerpali náhrady

Češi si ve druhé polovině října vyberou nové poslance. Asi tři čtvrtiny současných zákonodárců se o přízeň voličů ucházejí znovu. Pokud se do poslaneckých...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.