metro - Praha

metro - Praha | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

Metro pojede do jedné v noci, s autobusy navíc se zatím nepočítá

  • 7
Už od července by mělo o víkendech jezdit metro až do jedné hodiny v noci. Zatím se však příliš nepočítá s prodloužením všech autobusových linek. Na poslední metro tak nemusí už navazovat žádný autobus a lidé se budou muset spoléhat na taxíky nebo na vlastní nohy.

Kateřina Marková z Hodkoviček pracuje jako barmanka v centru města, takže se zejména v pátek a v sobotu vrací domů až posledním metrem. Ale ne vždy ho stihne. Zprávu od představenstva Dopravního podniku o prodloužení metra proto přivítala. Jenže není vůbec jisté, jestli Markové radost vydrží.

Pokud se bude v létě vracet posledním metrem a vystoupí na Kačerově, jak je zvyklá, může mít smůlu. Autobus číslo 106, který nyní na metro navazuje a staví ji v Hodkovičkách prakticky před domem, nemusí už vůbec jet.

Poslední metro v 1:00

Jízdní řády nyní
Poslední spoje metra vyjíždějí z konečných o půlnoci. Na poslední metro navazuje 102 autobusových linek. Poslední hodinu jezdí soupravy po 10 minutách, autobusy většinou po 20 min.

Plány DP
Poslední metro vyjede v 1:00. Navazovat bude minimum spojů. Kdyby na každé lince vyjely v obou směrech za hodinu delšího provozu tři spoje (po 20 minutách), pak by to stálo ročně odhadem 25 milionů.

Konkrétně Hodkovičky patří mezi ty pražské čtvrti, kterými neprojíždí noční autobus. "Tak to stejně budu muset stíhat to půlnoční metro, co jezdí dneska. Nebo prostě půjdu tři kilometry pěšky," krčí rameny Marková.

Nyní jezdí ještě kolem půlnoci v Praze 102 autobusových linek, okolo jedné v noci to má být citelně méně.

"Zatím zjišťujeme, co prodloužení metra bude znamenat. Alespoň v minimálním rozsahu se autobusová doprava zachová. Neříkám, že to bude ve standardním rozsahu, jako je to nyní," uvedl Filip Drápal z Ropidu, který pražskou hromadnou dopravu organizuje.

Milionové náklady navíc

Na nápad vyslat na trasu poslední soupravy ještě hodinu po půlnoci většina Pražanů reagovala pozitivně.

"Změna by měla začít platit od 1. července," upřesnil šéf představenstva David Vodrážka (ODS). "Náklady na provoz metra se tímto krokem zvýší o 38 milionů korun ročně," spočítal ředitel podniku Martin Dvořák.

Autobusy navazující na poslední metro by přišly na další miliony korun.

Když pojede na každé ze stovky linek, které dnes jezdí kolem půlnoci, jen jeden spoj v každém směru, najedou autobusy dohromady zhruba 1 500 kilometrů. Na naftě a platech pro šoféry tak dopravce zaplatí asi 80 tisíc korun. Tak alespoň hovoří výpočty s využitím tabulek nákladů na provoz autobusů Dopravního podniku.

Za víkend je to 160 tisíc, za rok pak 8,3 milionu. O hodinu delší provoz metra by však zřejmě znamenal, že by Dopravní podnik musel vyslat na linky o dva až tři spoje navíc. To podle toho, jaké bude mít popůlnoční metro intervaly. Dnes jezdí po deseti minutách.

Je ovšem nutné počítat také s tím, že i tramvaje by musely jezdit déle do noci.

Jak to bude, nyní záleží na politicích, kteří v představenstvu městského dopravce sedí, zda se jim podaří přesvědčit své kolegy v zastupitelstvu a pro podnik získat dostatek financí.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video