Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Metro nejspíš zůstane bez turniketů, nejsou na ně peníze

  15:24aktualizováno  16:07
Černí pasažéři, kteří se dokážou v metru vyhnout revizorům, mohou být bez obav. Turnikety se do podzemí jen tak nevrátí. Dopravní podnik na ně nemá předpokládaných 3,5 miliardy korun. Pokud nepřijde dotace od města, může být soutěž na jejich dodavatele, do níž se přihlásilo pět firem, bez náhrady zrušena.
Pražské metro

Pražské metro | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Uzavření soutěže na dodavatele turniketů a jejich budoucnost je závislé podle ekonomického ředitele pražského Dopravního podniku Martina Horáka na dotaci od magistrátu. Podle Horáka ale turnikety nejsou prioritou vedení města.

"Tou je bezpečnostní systém. Jiné vedení ale může mít jiné priority," poznamenal Horák.

Tendr na turnikety byl vyhlášen loni v říjnu. "Uzavřeli jsme přípravu zadávací dokumentace, nyní se chystáme oslovit jednotlivé uchazeče," popsal Horák s tím, že kritéria řízení splnilo pět firem, mezi kterými jsou i zahraniční společnosti. Konkrétní jména podnik nezveřejnil s ohledem na to, že soutěž stále probíhá.

Tendr může být i zrušen

Podle vedení města bylo výběrové řízení vypsáno s tím, že může být bez náhrady zrušeno. Podle Horáka může podnik také vybrat vítěze, ale neuzavřít s ním smlouvu.

Zda na jednu z variant dojde, radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS) neuvedl. "Nejsem ve výběrové komisi. V pátek mám s panem inženýrem Horákem jednání," řekl iDNES.cz.

Dopravní podnik hlavního města Prahy dříve uváděl, že by s budováním chtěl začít letos, v roce 2012 měly být turnikety ve všech stanicích. Město tak chtělo omezit počet černých pasažérů a zvýšit výnos z jízdného. Podle Dopravního podniku by se peníze vložené do turniketů mohly vrátit do pěti let.

Opozice s tím ale nesouhlasí. Ekonomická návratnost je podle zastupitelky Petry Kolínské (SZ) založena na nepřesných výpočtech. Šteiner v odpovědi na interpelace Kolínské z červnového zastupitelstva uvedl, že ekonomická výhodnost může být uzavřena až po vyhodnocení veřejné zakázky.

Turnikety vadí také občanským iniciativám. Ty uspořádaly petici a protestní happening (Odpůrci turniketů si slepili papírovou imitaci a ukázali, proč do metra nepatří).

Pražské metro bylo s turnikety původně vybudováno, v roce 1985 ale byly odstraněny a nahrazeny označovači lístků.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Předseda ČSSD Lubomír Zaorálek odpovídá na dotazy novinářů před Lidovým domem v...
Mění se doba a bude se muset změnit i ČSSD, řekl k neúspěchu Zaorálek

Volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek věří, že příčina jejich neúspěchu je v nedostatečné komunikaci s lidmi. Domníval se, že politiku je možné dělat v pracovně,...  celý článek

Lobbista Tomáš Hrdlička (vlevo) hostem volebního studia iDNES.cz (21. října...
VIDEO: To nejlepší z volebního studia iDNES.tv

Server iDNES.cz přinesl ke sněmovních volbám 2017 sedmihodinové vysílání. Volební studio nabídlo řadu hostů v čele s bývalým prezidentem Václavem Klausem a...  celý článek

První volební den v pražské Hostivaři (20. října 2017)
SEZNAM: Kandidáti zvolení ve volbách 2017 do Poslanecké sněmovny

Přinášíme vám seznam nově zvolených členů Poslanecké sněmovny seřazených podle politických stran a volebních krajů.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.