"Po pěti letech dohadování máme na stole variantu, která je přijatelná pro všechny," řekl primátor Pavel Bém (ODS).
Novou trasu podzemní dráhy by stavbaři měli začít stavět zhruba v roce 2009, tedy po dokončení metra do Letňan. Znamená to tedy, že výstavba trasy metra D z hlavního nádraží do Nových Dvorů či Písnice se odloží? Na to představitelé města nedokázali jasně odpovědět. "To teď není na pořadu dne. Pro město jsou důležité obě trasy," vzkázal Bém.
Pouze šéf Dopravního výboru pražského zastupitelstva František Laudát (ODS) uvedl, že když nebude možné kvůli nedostatku peněz stavět obě trasy metra naráz, měla by linka D dostat přednost.
Prodloužení metra na ruzyňské letiště by mělo stát asi 38 miliard korun, a město na ně chce získat i peníze z Evropské unie a od státu.
Dejvice bez aut
Prodloužení metra bude dlouhé čtrnáct kilometrů a cestující budou moci využívat těchto stanic Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny, Motol, Bílá Hora, Dědina, Dlouhá Míle a konečná letiště Ruzyně.
Z Bílé Hory by měla v budoucnu vést odbočka přes řepské sídliště se stanicí Řepy na konečnou do Zličína, kde by se spojila odbočná linka A s linkou B, která odtud vyjíždí na Černý Most.
Pro Dejvice však bude mít velký význam stanice Dlouhá Míle, kde bude parkoviště P+R pro několik set aut. "Počítáme s tím, že pak okolí Vítězného náměstí přestanou zaplavovat auty lidé z Kladenska, kteří je tu odstaví, a dál pak z Dejvické pokračují metrem," řekl starosta Prahy 6 Milan Chalupa (ODS).
Zatím však není jasné, kdy se plány na prodloužení podzemní dráhy promění ve skutečnost. "Na ruzyňské letiště pojede metro nejdříve tak za devět let," řekl náměstek primátora Jan Bürgermeister (ODS).
Není také jasné, jestli metro povede skutečně až na ruzyňské letiště. "Pro město je důležité, aby vlaky jezdily na Dlouhou Míli. Na prodloužení k letišti by měla přispět třeba i Česká správa letišť, protože je to výhodné hlavně pro ní," tvrdí Bürgermeister.
Turecko je rychlejší
Stále také není jasné, z čeho bude město další linky metra platit. "Jedním ze zdrojů mohou být peníze z Evropské unie, uvažujeme také o tom, že by se na stavbě metra podílel i soukromý sektor," řekl náměstek Bürgermeister.
Představitelé města také chtějí, aby více peněz než dosud dával stát. "V tureckém Istanbulu tak mohou stavět třicet kilometrů nadzemní i podzemní dráhy naráz," řekl primátor Pavel Bém (ODS).
Rovněž španělská Barcelona trhá při stavbě metra rekordy. "I díky velké pomoci státu a regionu tam postavili za posledních osm let přes sto kilometrů nových tras," zdůraznil šéf dopravního výboru pražského zastupitelstva František Laudát (ODS).
Plán na prodloužení trasy A metra. Autor: MF DNES