Metro hazardovalo se životy

  • 167
Je středa dopoledne. Praha je zatopena, stanice metra jsou pro cestující uzavřeny, ale v podzemí jsou stále lidé. Mají jasný rozkaz: stanice neprodyšně uzavřít tlakovými uzávěry. Jenže několikatunová vrata jdou uzavřít pouze zevnitř. Pracovníci Dopravního podniku se dobrovolně uvězňují v pražském podzemí. Čekají na poslední vlak, který je později odváží jedinou stále volnou cestou - směr Smíchov. Krátce poté opuštěné temné stanice zaplavuje voda.

Tento příběh několika techniků, kteří v pražském metru před necelým týdnem riskovali život, podrobně popisují záznamy Dopravního podniku, které v minulých dnech převzala policie.

Lidé v podzemí riskovali zbytečně. Podle záznamů nevydržel tlakový uzávěr mezi stanicemi Florenc a Náměstí republiky. Vodu držel necelých dvanáct hodin. Stal se jedním z několika bezpečnostních zařízení, která voda překonala. Proč, to nikdo neví.

"Byli jsme z toho v šoku. Vodu proudící do stanic jsme sledovali na monitorech, dokud fungovaly kamery," popisuje situaci technický náměstek podniku Metro Josef Němeček. Voda postupně zaplavující třetinu stanic se zastavila až v takzvaných technických centrech, která byla v metru vybudována pro případ války. Jsou to několikapatrové podzemní komplexy, na něž je mimo jiné napojen i tajný bunkr Úřadu vlády na Malé Straně.

"Kdyby tam ta technická centra nebyla, voda by se šířila tunely dál. Z těch bunkrů se staly podzemní rezervoáry, které vodu zachytily," říká Němeček. Těmito informacemi, které zveřejnil pražský Dopravní podnik, se pokouší jeho vedení dokázat, že neudělalo chybu. Už týden čelí kritice, že pro záchranu podzemní dráhy neudělal všechno, co udělat mohl.

UZAVÍRÁNÍ METRA
Harmonogram kroků dopravního podniku (txt + doc)

Ve čtvrtek generální ředitel podniku Milan Houfek v rozhovoru pro MF DNES připustil, že kdyby metro uzavřeli dříve, mohly být škody menší. Odmítá, že podnik riskoval životy cestujících. Do stanic trasy B však voda začala v úterý v noci téci pouhých dvacet minut poté, co odjely poslední vlaky plné lidí.

"Neriskovali ani naši lidé, kteří zevnitř uzavírali stanice a čekali na poslední vlak," tvrdí však ředitel podniku Metro Ladislav Houdek. "My jsme prostě vycházeli z toho, co jsme měli v dokumentaci. Všude bylo, co mají ty uzávěry vydržet. Nemohli jsme vědět, že vodu pustí. Nikdy předtím neexistovala možnost, jak něco takového vyzkoušet," dodává Němeček.

Ať už voda překonala speciální uzávěry z jakéhokoliv důvodu, jedno je jasné. Kdyby se do stanic metra schovaly statisíce Pražanů, jak také předpokládaly nejrůznější nouzové plány, dnes by byli mrtví. Největší kryt v České republice úplně selhal. "Myslím si o tom svoje. Ty informace o protržení uzávěrů se mi nezdají. Ale je pravda, že to nikdy nikdo pod desítkami tun vody nemohl vyzkoušet," přemýšlí jeden z projektantů metra Jiří Jirza.

Ochranný systém metra zcela selhal
Ochranný systém pražského metra dokonale selhal, přestože loni na podzim úřady lidem tvrdily, že všechna podobná bezpečnostní zařízení dokonale prověřily. Po teroristických útocích na americká města česká vláda zdůrazňovala, že na podobné věci je republika připravena. Po více než deseti letech od pádu komunistického režimu se tehdy opět o metru mluvilo jako o krytu.

Nyní, když bezpečnostní zařízení v metru selhala, Dopravní podnik původní projekt kritizuje. Poprvé, v minulých letech systém všichni jen chválili. "Velkým problémem je, že se dají tlakové uzávěry zavřít pouze zevnitř. Bylo to konstruováno tak, že až se tam schovají lidé, pracovníci metra se tam s nimi zavřou a budou dokonale odříznuti od světa. Teď se ukázalo, že by se všichni utopili," vysvětluje technický náměstek podniku Metro Josef Němeček.

Před povodněmi naštěstí město o evakuaci obyvatel do metra neuvažovalo. Zahynout však mohli pracovníci podzemní dráhy, kteří minulou středu stanice zevnitř uzavírali. Kdyby bezpečnostním uzávěrům věřili a nenastoupili do posledního vlaku jedoucího "na sucho", utopili by se v podzemí také.

O tom, že se zatopením metra do minulých dnů nikdo nepočítal, svědčí také povodňový plán Dopravního podniku. Ten nijak nezmiňuje zastavení provozu podzemní dráhy. Naopak počítá s tím, že už uzavřenými stanicemi mohou soupravy dále projíždět.

Plán podrobně popisuje pouze stavění hrází kolem některých stanic, které jsou pod hladinou stoleté vody. Všechna tato opatření Dopravní podnik splnil. Zátarasy sice stály až o několik hodin později, než podle plánu stát měly, ale voda je v tu chvíli ještě neohrožovala.

"Na všechno jsme v tu chvíli měli dost času. Problém byl až ve chvíli, kdy jsme zjistili, že voda prosakuje skrz uzávěry," říká Němeček. Policie vyšetřující možnou odpovědnost za záplavy v metru podrobně sleduje všechny záchranné práce. V podzemí dokumentuje vše, co by mohlo svědčit o nedbalosti ze strany zaměstnanců Dopravního podniku. Každý uzávěr, který nevydržel to, co vydržet měl, budou muset prohlédnout specialisté. Teprve pak bude zřejmě jasné, kdo v metru pochybil. 


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video