"Masarykovým nádraží denně prochází třicet tisíc lidi. Bez náhrady ho zrušit nelze," vysvětluje ředitel útvaru rozvoje města Bořek Votava.
Neprůjezdné nádraží s omezenou kapacitou je však podle něj brzdou rozvoje města, situaci by měl vyřešit právě nový tunel. "Je to však otázka zhruba dvaceti let a vyžádá si investice několika desítek miliard korun," vypočítává radní pro územní rozvoj Martin Langmajer (ODS).
Podle něj je posílení železniční dopravy jediným způsobem, jak zajistit dostupnost centra Prahy pro okolní středočeská města a omezit automobilovou dopravu.
Rychlíky se nepotkají s příměstskou dopravou
Zároveň je podle ministerstva dopravy nutné, aby se příměstská doprava dostala pod zem. "Jiné dopravní řešení by vyžadovalo nejméně čtyřkolejnou železnici například Nuselským údolím, která je bez demolicí domů neproveditelná," vysvětluje náměstek ministra dopravy Petr Šlégr.
Návrh počítá s novým propojením tratí od dokončeného tunelu Nového spojení a Negrelliho viaduktu s kolejemi od Smíchova a od Vršovic. Taková stavba od sebe oddělí rychlíky a příměstskou dopravu. "Není už možné míchat cestující s kufry a lidi spěchající za prací," řekl Langmajer.
. INFOGRAFIKA: Vlakem v roce 2030? |
Návrh počítá se vznikem dvou tunelů pod centrem Prahy, které se v centru propojí. Tunel na trati od viaduktu a Nového spojení bude začínat na Florenci, kde také vznikne nová přestupní zastávka. Dále povedou obě podzemní trasy do nové stanice Opera (zhruba pod ulicí Opletalova). Výstup povede jak do vestibulu hlavního nádraží, tak do horní části Václavského náměstí.
Samo hlavní nádraží by mělo sloužit už jen dálkové dopravě. Od Opery bude první trať pokračovat přes Karlovo náměstí, a to zastávkou souběžnou se stanicí metra B, do železniční stanice Praha-Smíchov.
Podmínka? Nové metro
Druhá trať povede ve směru do Vršovic se zastávkou pod náměstím Bratří Synků s přestupem na metro D a vyústí na povrch do koridoru železniční trati před budoucí zastávkou v Edenu.
"Podmínkou stavby je ale vznik trasy D metra, která musí příměstskou železnici propojit," vysvětlil Langmajer.
Celkem vznikne 12,5 km nových úseků železničních tratí, z čehož bude 9,7 km vedeno v tunelu, se dvěma povrchovými a pěti podpovrchovými dvoukolejnými železničními zastávkami.