Město zůstane přes léto rozkopané

Praha - Také letos v létě narušují dopravu ve městě výkopy a uzavírky. Stavební firmy tvrdí, že prázdniny jsou pro opravy silnic ideálním obdobím: hodně lidí odjíždí z metropole pryč. Přesto však některá omezení trvají i na podzim. Jan Heroudek je šéfem odboru dopravy magistrátu, který o lhůtách uzavírek rozhoduje. "Kratší termíny, to je otázka výběrového řízení. Samozřejmě, že přednost dostávají nabídky investorů, kteří slibují rychlé dokončení oprav, ale přitom se musí brát v úvahu i cena za práci.

Správce komunikace, například obvodní úřad, si logicky vybere levnějšího investora, přestože nabízí delší lhůtu," podotýká Heroudek. "Tento problém se sice dá vyřešit například tím, že se investorovi řekne: pustíme vás tam na konkrétní dobu. Ale co s tím, jestliže žádný investor takovou podmínku nepřijme. Silnice nemůžeme nechat rozpadnout," dodává Heroudek.

Jedním z nepříjemných specifik tohoto léta je podle stavebních firem i deštivé počasí. "Déšť nám komplikuje život. V loužích se nedají například pokládat izolace, i beton je příliš vlhký. Materiál se musí především chránit, protože je důležité zachovat jeho kvalitu," řekl Jan Medek, ředitel Pražských silnic a vodohospodářských staveb.

"Za nepříznivého počasí tak musíme buď najít náhradní práci, nebo zavést delší směny, pracovat o sobotách a nedělích, třeba až do deseti do večera. Takovou prací je například oprava Jižní spojky, nejbolavějšího dopravního místa v Praze," dodal Medek s tím, že tam dělníci opravy dokončí v termínu do konce srpna.

Vladislav Vaněk, obchodní ředitel DP - stavby holding, dceřiné společnosti firmy IPS, která právě nyní opravuje například Mladoboleslavskou ulici ve Vinoři, nepovažuje deštivé počasí za velký problém. Nechápe ani to, že jsou některá pracoviště o víkendech opuštěna.

"Firmy, které o víkendech nepracují, mají zřejmě zvláštní podmínky ve smlouvách s investory, nebo jim dva volné dny nijak neohrožují termíny dokončení," soudí Vaněk.

"Pro nás je splnění termínu prioritou, a proto děláme i o sobotách a nedělích. Když pracujeme o víkendu, zvládneme vše dříve. Není možné říci dneska prší, a tak to zabalíme. Práce trvá tak dlouho, kolik jí věnujete času," poznamenává Vaněk.

Přesto se Pražanům, v jejichž ulici cestáři pracují, tempo firem nelíbí. "Celé léto musíme poslouchat sbíječky a uzavřenou ulici zdlouhavě objíždět," řekl Jan Ulm v Mladoboleslavské ulici.

Výkopy obtěžují řidiče, práce váznou

Více než patnáct dopravních omezení, jež mají podstatný vliv na dopravu v metropoli, sužuje řidiče. Stavební firmy však nedostatečně využívají příznivějšího počasí ke zrychlení prací. O víkendu se pracovalo sotva na polovině silničních výkopů, které patří k nejkritičtějším ve městě. Ředitel pražského Ústavu dopravního inženýrství Ladislav Pivec před časem obhajoval množství uzavírek a pomalý postup prací tím, že "stavební firmy nemohou na silnicích pracovat po celý rok a stavební období je nyní v plném proudu". Jaká je skutečnost?

V sobotu odpoledne stál ve Vyšehradské ulici v Praze 2 před obří jámou v silnici pouze žlutý bagr. Pracoviště patří Českému Telecomu, ale dělníci zřejmě dostali volno. "V pátek v poledne vykopali díru a od té doby se nic neděje. A přitom zrovna dnes je na práci přijatelné počasí a každý normální podnikatel by toho využil," podotýká Eva Koksová, která staveniště pozoruje z oken svého bytu. "Je to nehoráznost. Už od května tu kopou celou ulici a hrozně se s tím vlečou. Na sotva dvousetmetrový úsek mají celé tři měsíce, tak si asi říkají, proč bychom se snažili," dodává. Podobně rozčilen byl i Jiří Fišera v Koněvově ulici, kde firma DandZ opravuje vodovodní řady: "O víkendech pravidelně nedělají, což mi připadá nenormální," konstatoval s tím, že na to, jak dlouho je ulice rozkopaná, se stavba moc nepohnula.

Marné to měli i ti, kteří chtěli projet například přes most Železničářů v sedmém obvodě. Jeden jízdní pruh tvoří pouze kovová konstrukce, panely, jež mají být vozovkou, se povalují opodál. Nejenže zde nikdo nepracuje, ale chybí dokonce i označení firmy, která by most měla zprovoznit. Solidní pracovní tempo bylo o víkendu naopak možné pozorovat na třech dopravně strategických tepnách města. Skupinka dělníků z firmy IPS intenzivně opravovala úsek Mladoboleslavské ulice ve Vinoři. "Každý den jsme tu osm a půl hodiny - víkend, nevíkend. Do patnáctého srpna musíme udělat úsek ke křižovatce. Když nebude pršet, bude do konce prázdnin celá ulice v cajku," prohlásil Zdeněk Mareček. "Peníze potřebujeme, tak volno musíme oželet."

Stejně tak pracovali dělníci společnosti PSVS na mostě Barikádníků v sedmém obvodě: "Pracovní dobu máme klouzavou. Pokud je dobré počasí, jsme tu od šesti do osmnácti hodin. Když je však potřeba, i déle," konstatoval jejich mistr, jenž nechtěl uvést své jméno. Také oprava tohoto mostu by podle něj měla skončit s posl edním dnem prázdnin. Co do dopravní strategičnosti, omezuje dopravu v centru zřejmě nejvíce rozkopaná křižovatka u stanice metra Anděl. "Také proto tu musíme být i o víkendu. Vždyť kvůli stavbě museli odklonit tramvaje," soudí stavbyvedoucí třetí divize firmy Metrostav Josef Kasal. Pracují tu na třetí etapě dostavby tunelu Mrázovka. "Máme toho plné kecky, ale už od pondělí bude líp - práci, jež je od šesti do šesti večer, si rozdělí dvě směny. Od minulého pátku jsme na to byli každý den sami, a to musíme plnit pevně stanovený denní plán, dnes například vykopat lože komunikace," řekl Kasal.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video