Město si na semafory počká

Velké Meziříčí - Obyvatelé a návštěvníci Velkého Meziříčí se světelné signalizace hned tak nedočkají. Pro nedostatek financí tak chodcům nadále hrozí na tahu z Jihlavy na Brno, který město protíná, nebezpečí. Ve městě jsou totiž dvě nepřehledné křižovatky, na kterých je zejména v ranních a odpoledních hodinách velmi hustý provoz.

Město investovalo do semaforů sedm set tisíc korun, když při zemních pracech v okolí dvou nejvíce exponovaných křižovatkách - Novosady, Vrchovecká, náměstí a Hornoměstská s odbočkou na Třebíč - nechalo před dvěma lety položit kabely. Na dokončení je však potřeba daleko víc. Obě křižovatky jsou totiž těsně za sebou a jejich provoz je potřeba zesynchronizovat. „Na hromádce by muselo být zhruba čtyři a půl milionu korun," řekl starosta města František Bradáč.

Tolik však nyní v městském rozpočtu není. Zastupitelé totiž směřovali peníze především do průmyslové zóny Jidášky, která byla minulý týden zkolaudována. O seznamu priorit pro příští rok budou zastupitelé rozhodovat nejdříve na podzim letošního roku. "V akcích, které je třeba ve městě realizovat, je světelná signalizace zahrnuta, takže je to jenom otázka vůle zastupitelstva, kterým akcím dá v příštím roce priority," vysvětlil starosta, jenž by byl rád, aby se příští rok investovalo více peněz do města.

S tím, že semafory jsou ve městě potřeba, souhlasí i zastupitel Antonín Horký. „Jsem pro to, aby se plynulost a bezpečnost silničního provozu zlepšila. A toho lze docílit pouze světelnou signalizací," řekl Horký. Největší nápor na silnicích procházejících městem je podle něj dopoledne a odpoledne zhruba do patnácté hodiny. „V téhle době by semafory určitě k plynulosti pomohly, protože dostat se z Třebíčské ulice a od Mostišť na hlavní silnici je značně problematické. Křižovatka od Mostišť je navíc špatně řešena a velmi nebezpečná především pro chodce, zejména u vjezdu a výjezdu z náměstí. Někteří řidiči, přestože je zde přikázaný směr jízdy vpravo, odbočují doleva," dodal zastupitel.

Plánované semafory by nebyly v provozu celý den, ale spouštěly by se podle aktuálního dopravního vytížení. „Máme připravené dynamické řízení provozu, kdy čidla, umístěná ve vozovkách, snímají průjezd vozidel a podle toho se automaticky upravuje spínání a otvírání křižovatky. Řídí se to podle provozu v jednotlivých směrech," vysvětlil starosta.

anketa

Osadit frekventované křižovatky semafory - ano či ne? Většina obyvatel Velkého Meziříčí na otázku odpovídá kladně, najdou se však i tací, kteří semafory považují za zbytečné. Argumentují tím, že Meziříčí je malé město a kromě toho by mohly v některých případech semafory ještě více brzdit a komplikovat již dnes obtížnou dopravní situaci. „Semafory by vhodné nebyly, protože mám zkušenosti z jiných měst, že někdy dopravu zdržují," míní šestašedesátiletý důchodce Milan Dufek.
Bohumila Sobotková, 50 let, učitelka: Myslím, že by byly potřeba, tady je poměrně dost velký provoz jak na příjezdu od Třebíče, tak i směrem na Mostiště. Bylo by to i z hlediska bezpečnosti chodců lepší.
Martin Čermák, 23 let, student vysoké školy: Řekl bych, že semafory jsou potřeba. Fronty aut jsou tady dost velké, je tady hodně velký provoz. Asi by měly být na Třebíčské a u výjezdu z náměstí.
Šárka Kučerová, 28 let, servírka: Je otázkou jak moc by to té dopravě pomohlo, jestli by to ještě víc nezdržovalo provoz. Ale na hlavní křižovatce na Mostiště, třeba v pátek odpoledne, tam by semafor mohl být.
Pavel Mezlík, 25 let, ekonom: Už tady měly být včera, dnes už je pozdě. Dopravní situace, to je katastrofa. 
Marie Dvořáková, 68 let, důchodkyně: Jsme malé město, bez nich jsme se do teďka taky obešli.
Radoslav Smejkal, 33 let, soukromý podnikatel: Je pravda, že když se končí kolem té půl druhé až půl třetí, že v těch špičkách jsou křižovatky dost ucpané. To by bylo dobré semafory zapínat, ale pak je nenechat třeba zbytečně běžet celý den. Byly by dobré hlavně na Třebíčské a snad i na křižovatce na Mostiště.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video