Měsíc vznikl 62 milionů let po sluneční soustavě, říkají vědci

Náš Měsíc je starý asi 4,5 miliardy let. Tým švýcarských a německých vědců nyní zjistil, že se oddělil od Země asi 62 milionů let po začátku formování sluneční soustavy. Závěr vychází z rozsáhlých měření izotopů wolframu v měsíční hornině.

Hmota, ze které se vyvinul Měsíc, se ze Země odtrhla po nárazu meteoritu. | foto: Mira Public Observatory

Odborníci z Technické univerzity v Curychu a z Mineralogického ústavu v Kolíně nad Rýnem svůj objev zveřejnili v odborném časopise Nature. Zjištěný maximální interval se pohyboval od 52 do 152 milionů let od začátku vytváření sluneční soustavy. Po vyhodnocení všech okolností dospěli vědci k závěru, že nejpravděpodobnější údaj je 62 milionů let.

Podle obecně sdílené teorie vznikl Měsíc po nárazu velkého tělesa do Prazemě. Dané těleso muselo mít podle odhadu velikost až dnešního Marsu. Náraz vymrštil do volného prostoru značné množství hmoty, jejíž část byla gravitací "zbytkové" Země zachycena a začala obíhat jako drť kolem naší planety. Postupně se pak z této hmoty zformoval Měsíc.

Obdobnou otázkou stáří Měsíce se nedávno zabývali také američtí vědci. Ti odhadli vznik zemského satelitu do období 30 až 50 milionů let po vzniku našeho solárního systému. Vycházeli z toho, jak rychle dokáže přitažlivost planet "vyčistit" z meziplanetárního prostoru drť, kterou uvolní srážka dvou velkých těles.

Přirozený satelit planety, který vznikl důsledkem kosmické srážky, je ve vesmíru poměrně vzácný. Vyskytuje se pouze v pěti až deseti procentech planetárních systémů. Ve většině případů jsou měsíce již "hotová" tělesa, která se původně volně pohybovala meziplanetárním prostorem a byla zachycena gravitací příslušné planety.

Úplné zatmění Slunce na snímku z Guernsey ve státě Wyoming. (21. srpna 2017)