Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Liberec měřil hluk tramvají, který lidé srovnávají s náletem a tanky

  11:40aktualizováno  11:40
Lidé, kteří bydlí v centru Liberce, si na Dopravním podniku stěžovali na novou nízkopodlažní tramvaj. Vadí jim, že je příliš hlučná a všechno se jim v bytech klepe. Experti proto v ulicích Liberce provedli kontrolu a měřili vibrace a hluk, které nová tramvaj vydává.

Někteří lidé přirovnávají hluk tramvaje k tankům, které přijely do Liberce v srpnu roku 1968. | foto: Bořivoj Černý, MAFRA

Specialisty z firmy Diagnostika stavebních konstrukcí si objednal právě Dopravní podnik.

"Zareagovali jsme na podnět jednoho obyvatele této ulice. Musíme si ale uvědomit, že se jedná o dvě různé věci. Jedna je hlučnost, druhá vibrace. Ty měříme dnes," uvedl technický ředitel Dopravního podniku Ludvík Lavička.

Lidé žijící v ulici 5. května si stěžovali především na drnčení okenních tabulek nebo skleniček. Někteří dokonce přirovnávali hluk k tankům, které přijely do Liberce v srpnu roku 1968.

Při měření nejdřív jezdila nová tramvaj bez pasažérů, později ji zčásti zaplnili studenti. Původně jich mělo být 230, ale protože je na Technické univerzitě zkouškové období, podařilo se jich sehnat jen čtvrtinu.

Tramvaj Evo 2

Vyjela do libereckých ulic zkušebně poprvé v úterý 25. září 2012. Je dlouhá 20 metrů a pojme najednou až 230 cestujících. Navíc je bezbariérová a víc místa v ní najdou vozíčkáři a maminky s kočárky. Pro její ocelově šedou barvu jí Liberečané dali přívlastek ledová. Tramvaj kritizuje od začátku liberecká opozice, která tvrdí, že je předražená. Na její provoz si stěžují i obyvatelé, neboť má větší vibrace než staré typy. Do homologace scházejí tramvaji dvě z 30 zkoušek.

Přesto studenti zatížili tramvaj živou váhou dvě a půl tuny. Celkem jela měřený úsek tramvaj, které se říká ledová, dvanáctkrát. Současně s ní se měřily hodnoty vibrací starých tramvají, aby byly výsledky s čím porovnat.

"Když tramvaj poprvé jela, bylo to v pět hodin ráno, tak jsem si myslela, že je nálet. Vypadalo to, že nám spadne dům. To dennodenní dunění se nedá vydržet, ani když máte zacpané uši," stěžovala si Jiřina Šímová, která v centru žije.

Karel Čapek, jeden ze specialistů firmy, která měření prováděla, vysvětlil, jak v tomto případě postupují. "Vibrace běžně snímáme jen na patě domu, ale tentokrát nám umožnil majitel jednoho bytu, abychom to snímali i na stropě. Další, třetí měření, provádíme přímo v jedoucí tramvaji."

Výsledky budou za týden. Podle nich se v podvozku tramvaje vymění některá pryžová obložení, která by měla vibrace snížit. Následovat budou další zkoušky.

"Jsem rád, že se s tím něco začalo dělat," dodal Josef Kronďák, na jehož popud se Dopravní podnik začal vibracemi nové tramvaje zabývat.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.