Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Méně aut, více místa pro chodce. Václavské náměstí se začne měnit

  13:33aktualizováno  13:33
Přeměně pražského Václavského náměstí už nic nebrání. Během prosince se jeho spodní část zbavila nevzhledných staveb podzemních kolektorů. Příští rok tak může odstartovat proměna zanedbaného prostranství mezi ulicí Na Příkopě a Vodičkovou na moderní bulvár. Rozšíří se chodníky, méně místa bude pro auta.

Proměna pražského Václavského náměstí může narazit na problémy s financováním. | foto: Vizualizace: Cigler Marani Architects

"Základní podmínkou bylo dokončení podzemní práce na kolektorech, teď mohou začít úpravy na povrchu. V příštím roce by mělo být vydáno stavební povolení, co nejdříve poté chceme zahájit práce," upřesnil starosta Prahy 1 Filip Dvořák.

Náměstí přívětivější pro chodce

Co se má zlepšit

Chodníky se rozšíří na dvojnásobek své dnešní plochy
Na každé straně náměstí vyroste nové stromořadí
Pro pohyb aut zůstane v každém směru jen jeden pruh
Auta zmizí v podzemních garážích

Architekt Jakub Cigler, který navrhl novou podobu náměstí, teď chystá projektovou dokumentaci, povolení je podle něj reálné získat na jaře.

Náměstí bude po úpravách přívětivější pro chodce, protože se chodníky rozšíří na dvojnásobek své dnešní plochy. Na každé straně vyroste nové stromořadí, pro pohyb aut zůstane v každém směru pouze jeden pruh.

Auta už na náměstí parkovat nebudou, zmizí v podzemních garážích. Tramvajové koleje, které původně měly středovým pásem náměstí vést až k ulici Na Příkopě, tu nebudou.

Historie náměstí

1348 Karel IV. založil Nové Město pražské, jehož plán obsahoval i Koňský trh na místě dnešního náměstí.
1875 Zbořena Koňská brána, která trh ohraničovala coby součást městských hradeb.
1890 Na náměstí vyrostla budova Národního muzea.
1895 Poprvé se rozsvítily elektrické lampy na náměstí.
1927 Po rekonstrukci náměstí začaly tramvaje jezdit středovým pásem, vznikla parkovací místa pro auta.
1978 Náměstí od Národního muzea oddělila magistrála.
1980 Na náměstí byl ukončen provoz tramvají.
2005 Praha 1 vypsala soutěž na úpravu náměstí, vyhrál architekt Jakub Cigler

BUDOUCNOST
2010
Praha 1 může už na jaře vydat stavební povolení na úpravu dolní části náměstí.
2012 Dolní část by mohla být hotova.
2013 Po dokončení tunelu Blanka by teoreticky mohly začít práce na přeložení magistrály a s nimi i úprava horní části náměstí.

"Místo nich bude ve středovém pásu prostor pro výstavy, trhy nebo letní provoz kaváren," uvedl architekt Cigler, jehož ateliér Cigler Marani Architects vyhrál soutěž na obnovu náměstí už před čtyřmi lety.

Projekt, který by v ideálním případě mohl být hotov ještě v roce 2011, však může narazit na některé problémy. Tím prvním jsou podzemní garáže přibližně pro 150 aut, které nahradí stávající parkovací místa u chodníků v dolní části náměstí.

Garáže mají vzniknout pod chystaným obchodně kancelářským komplexem budov mezi Jindřišskou a Panskou ulicí, který chystá společnost Welwyn Company.

"Kvůli současné hospodářské krizi se ale stavba zastavila, to zdrží obnovu dolní části náměstí možná o rok," odhadoval Dvořák.

Složité bude podle něj také zajistit financování samotných úprav, které přijdou zhruba na 80 milionů korun. "Podle mého názoru by se na akci mělo ze tří čtvrtin finančně podílet město," prohlásil Dvořák.

Magistrát však v rozpočtu na příští rok s investicemi do rekonstrukce náměstí nepočítá. Primátor Pavel Bém, který v červnu sliboval zahájení prací příští rok, včera MF DNES neodpověděl, jen odkázal na tiskového mluvčího.

"Praha 1 zatím nevznesla na rozpočet Prahy žádný finanční požadavek," prohlásil mluvčí Jiří Wolf.

Zatím tedy není jisté, zda a kdy na projekt peníze budou.

Stromořadí místo parkoviště

Plány na zlepšení nelichotivého stavu náměstí má město vymyšlené, jejich uskutečnění ale vázne.

1. Magistrála do tunelu
Nový územní plán počítá s tím, že magistrála zmizí za Národním muzeem v tunelu a z náměstí povedou tramvajové koleje na Vinohradskou ulici.

"Vše je závislé na dokončení severozápadní části městského okruhu s tunelem Blanka," prohlásil primátor Pavel Bém. Tu město původně plánovalo na rok 2011, nedávno však vyšlo najevo, že se o rok zpozdí a nebude hotova před koncem roku 2012. S magistrátem se navíc dohaduje Praha 2, která by chtěla tunel výrazně delší, jež by celou akci prodražil.

2. Náměstí pro lidi
Celé Václavské náměstí chce Praha 1 oživit a upravit podle návrhu architekta Jakuba Ciglera. Uprostřed má být pás pro tramvajovou trať, na každé straně náměstí vyroste nové stromořadí, chodníky se výrazně rozšíří, auta budou parkovat v podzemních garážích. Zatímco úpravy mezi ulicemi Na Příkopě a Vodičkova mají začít už příští rok, horní dvě třetiny náměstí budou čekat minimálně do dokončení tunelu Blanka.

"Momentálně v horní části náměstí probíhají průzkumné práce, s úpravami se začne určitě výrazně později než v dolní části," řekl starosta první městské části Filip Dvořák.

3. Hazard? Věc ministerstva
Na náměstí a v jeho nejbližším okolí se nachází řada kasin a heren, jejichž provoz však magistrát nemůže omezit. Takzvané videoloterijní terminály, jejich počet v tomto roce v centru Prahy prudce vzrostl, totiž povoluje ministerstvo financí.

"Ta situace je nepřijatelná, připravili jsme návrh novely zákona, která by městu umožnila počet terminálů regulovat," uvedl náměstek primátora Rudolf Blažek. Poslanci by ji podle jeho představ mohli projednat ještě před jarními volbami.

4. Policistů prý přibylo
Prostitutky už sice své služby na ulici nenabízejí, naháněčů okolních nevěstinců je však na náměstí stále dost.
"Posíleny byly hlídky policistů i strážníků, řešení této situace ale není jednoduché, stále tu nelegálně vydělává dost lidí," řekl neurčitě mluvčí Prahy 1 Alexander Koráb.

5. Stánky zůstanou
Jedinou jistotou v záplavě nekonkrétních slibů tak nejspíš je, že na náměstí zůstanou i po úpravách oblíbené stánky s občerstvením či tiskem. "Jejich počet i design se však změní," prohlásil architekt Jakub Cigler.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Prezident Miloš Zeman a hejtman Libereckého kraje Martin Půta.
Zeman jednal se zástupci vlády a průmyslu o budoucnosti vědy i automobilek

O přenosu technologií do praxe či financování vědy v sobotu diskutoval prezident Miloš Zeman se svým expertním týmem a zástupci vlády a průmyslu. Schůzky na...  celý článek

Studentky chystají na ďáblickém hřbitově v Praze Les vzpomínek, kde se bude...
Bez obřadních síní a věnců. Česká města budují nové přírodní hřbitovy

Každého druhého zemřelého uloží čeští pozůstalí k odpočinku bez obřadu. Ve srovnání se světem nelichotivou bilanci má na svědomí hlavně snaha ušetřit, trendem...  celý článek

Memorial Air Show v Roudnici nad Labem
Na roudnickém letišti se konala letecká show, připomněla několik výročí

Ve znamení několika výročí se nesl letošní ročník Memorial Air Show v Roudnici nad Labem. Diváci si během letecké show připomněli první použití letectva jako...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.