Premiéra lodí na Vltavě přilákala tisíce lidí, ale letos  zájem o vyhlídkové

Premiéra lodí na Vltavě přilákala tisíce lidí, ale letos zájem o vyhlídkové plavby prudce klesl. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Měl to být turistický hit, Vltavu ale brázdily poloprázdné lodě

  • 56
Když vyrazil první parník po Vltavě na devítikilometrový úsek z Českých Budějovic do Hluboké, byla to velká sláva. Letos ale zájem o vyhlídkové plavby prudce klesl. Vrátí se turisté příští rok, kdy lodě doplují až k hrázi Hněvkovické přehrady?

Miliarda korun za úpravu koryta řeky se teď většině lidí i politiků zdá jako vyhozená investice.

"Jestli si někdo myslel, že tu lidi ráno vstanou a půjdou na loď, aby je svezla do Budějovic, tak byl blázen. Možná je to hezký výlet, ale pro většinu lidí je to drahá sranda, takže je to maximálně pro turisty," řekl například obyvatel Hluboké nad Vltavou Jan Hovorka.

Finance

289 milionů stála plavební komora v Hluboké nad Vltavou.

1,7 miliardy bude stát splavnění Vltavy z Českých Budějovic do Týna.

Loni se mezi Českými Budějovicemi a Hlubokou nad Vltavou svezlo lodí přes čtrnáct tisíc lidí, letos budou tržby společnosti Českobritská plavební jen zhruba šedesátiprocentní. Na vině je podle jednatelky Evy Zbořilové to, že společnost nabídla jízdenky na slevových portálech za nižší ceny.
 
"Mrzí mě, že celý projekt je hodnocen politicky, protože je to nová atrakce a doplněk třeba k cyklostezkám. Každé město by se mělo lodní dopravou chlubit," prohlásila Zbořilová.
 
Jen malé srovnání v řeči čísel. Letos nově otevřenou vyhlídkovou trasu u Lipna nad Vltavou - Stezku v korunách stromů - už navštívilo 120 tisíc lidí.

"Málokoho potáhne plavba po řece. Ještě chápu třeba plavby po jezeře, kam jezdí turisté například do kempů. Nicméně, investovat do splavnění devíti kilometrů miliardu korun mi přijde nesmyslné," řekl Vratislav Dočekal z Českých Budějovic.

Velmi hlasitým kritikem splavnění řeky je hejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola z ČSSD. Ten po zprovoznění prvního úseku do Hluboké označil projekt za zbytečný.

"Pro mě je to akce, kterou bych možná nazval vyhazováním peněz, protože se daly použít někde jinde a mnohem lépe," prohlásil Zimola.

Příští rok bude možné plout téměř třicet kilometrů

To ale odmítá Ředitelství vodních cest. Po Vltavě se loni svezlo 14 tisíc lidí a lodě pluly 1100krát. Letos jen 975krát. Kolik lidí přepravily, zatím firma ani ředitelství nezveřejnily.

"Příští rok už bude možné plout téměř třicet kilometrů. Hodnotit nyní úspěšnost projektu je stejně hloupé jako tvrdit, že úsek dálnice D3 u Tábora je zbytečný, když jinde se ještě ani nekoplo. Je škoda, že hejtman nechce uznat, že splavná Vltava zvýší atraktivitu regionu a přitáhne nové návštěvníky," řekl mluvčí Ředitelství vodních cest Václav Straka.

Kritika z úst politiků i lidí rozčiluje i Štěpána Macharta, majitele lodí, které mezi městy plují.

"Stovky milionů korun byly účelovou dotací z Evropské unie a nedaly se použít na nic jiného než na plavební cesty. Takže nešlo za to postavit třeba dálnici," konstatoval Machart.
 
Projekt splavnění Vltavy ale pokračuje dál. Ředitelství vodních cest nyní dostavuje za 289 milionů korun plavební komoru na jezu v Hluboké nad Vltavou, která pustí lodě až k hrázi Hněvkovické přehrady.

"Je tam krásná příroda, zájem turistů by se měl zvýšit. Nyní komoru zkoušíme, fungovat bude od příští plavební sezony," řekl Václav Straka.
 
Vltavská cesta je rozdělena na tři úseky. Ten první mezi Budějovicemi a Hlubokou je již hotový, na jaře bude zprovozněn druhý a stavět se začne třetí do Týna nad Vltavou. Náklady na splavnění Vltavy z Budějovic do Týna nad Vltavou vyjdou na 1,7 miliardy korun.

Vítáte možnost lodní dopravy na Vltavě?

Vítáte možnost lodní dopravy na Vltavě?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 středa 21. listopadu 2012. Anketa je uzavřena.

NE
NE 763
ANO
ANO 390

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video