Právníci jiných internetových firem ale označují dohodu koalice za spíše dílčí než celkové řešení situace, protože se pravidla nevztahují na internetové vyhledávače, e-mail či internetové prohlížeče, napsala agentura AP.
Pravidla požadují, aby provozovatelé internetových stránek používali technologie, které zablokují autorsky chráněné klipy, k jejichž zveřejnění nikdo nedal souhlas.
Na iniciativě se podílely obří mediální skupiny Walt Disney, Viacom, CBS, NBC Universal a News Corp. Z internetových podniků se přidaly Microsoft, MySpace, Veoh Networks a Dailymotion.
Nezúčastnil se ale majitel nejpoužívanějšího internetového vyhledávače Google, kterému patří rozsáhlá služba YouTube pro zveřejňování a výměnu domácího videa a klipů mezi uživateli. YouTube tento týden raději spustila vlastní technologii, která odfiltrovává video chráněné autorským právem.
Prezident a generální ředitel NBC Universal Jeff Zucker označil dohodu za významný krok na cestě, kdy se z internetu má po éře Divokého západu stát populární médium respektující právní normy. Iniciativa internetových firem vzešla ze slibu mediálních společností, že se nebudou soudit v případě, že nějaký chráněný materiál na internet pronikne přes veškerou snahu ho zablokovat.
Ty internetové firmy, které již jsou za nedovolené zveřejnění chráněného obsahu souzeny, ale nebudou ochotny se k takové iniciativě přidat. Zejména ne, když někteří členové koalice vymáhají náhradu škod za hříchy z minula, uvedl zástupce webových podniků Andrew Bridges z právní kanceláře Winston & Strawn ze San Franciska.
YouTube má vlastní filtr
YouTube, se kterou se za zveřejnění pirátských videoklipů soudil Viacom, představila svou dlouho očekávanou technologii v pondělí. Její filtr zachytí nepovolený obsah po jeho zveřejnění na internetu a teprve pak ho odstraní.
Pravidla koalice ze čtvrteční dohody proti tomu však požadují, aby si takové portály pořídily technologie, které odchytí chráněné klipy ještě před vysláním na web. Koalice navíc požaduje identifikaci stránek, které se pokoušejí zveřejnit chráněný obsah opakovaně, a jejich zablokování nebo odstranění odkazů na ně.
Podle manažerů z mediálních firem, kteří si nepřáli být jmenováni, se Google zpočátku na jednání koalice podílel, pak se ale rozhodl odstoupit.
YouTube přitom ve čtvrtek vydala prohlášení, kterým spolupráci otevřela dveře. Šéf Viacomu Philippe Dauman na to sice reagoval překvapeně a s pochybnostmi, zároveň ale předpověděl, že Viacom bude někdy v budoucnu s Googlem spolupracovat.
Pravidla koalice požadují, aby internetové firmy zavedly filtrující software do konce letošního roku. "Férovému využití" chráněného materiálu v rámci zákona mají vyjít vstříc. Pravidla ale neupřesňují, jak liberálně či konzervativně se má výraz "férové využití" vykládat.
Podle americké legislativy se to vztahuje na výseky chráněných děl použitých v parodii či satiře, v kritice nebo za dalších omezených okolností, napsala AP.