Patnáctiletý Kanaďan s pomocí satelitních snímků a znalostí mayské astronomie zřejmě objevil jedno ze ztracených mayských měst. | foto: Canadian Space Agency

Objevil náctiletý génius mayské město? Je to jen pole, tvrdí vědec

Skupina historiků a archeologů zpochybňuje tvrzení mladého kanadského nadšence, který podle svých slov objevil zapomenuté mayské město. Odborníci tvrdí, že úkaz na satelitním snímku nemusí být pozůstatkem města, ale je spíše opuštěným polem. Ověření však může trvat měsíce.

Patnáctiletý William Gadoury z Quebecu přišel s teorií, že Mayové si svá města stavěli podle polohy hvězd na nebi. Studoval proto rozložení 117 známých mayských měst a porovnával ho s mapou noční oblohy.

Patnáctiletý Kanaďan objevil ztracené město Mayů. Vedly ho hvězdy

U jednoho souhvězdí sestávajícího ze tří hvězd, však dokázal na mapách najít pouze dvě odpovídající známá mayská města. Gadoury posléze oznámil, že se mu analýzou mapových a satelitních podkladů podařilo identifikovat pozůstatky ztraceného města na území dnešního Mexika.

Teorii kanadského mladíka podpořilo i několik vědců, po zveřejnění v médiích se však ozvaly i hlasy kritiků. Robert Rosenswig z univerzity v americkém Albany se dlouhodobě zabývá archeologickou antropologií a využíváním satelitních technologií pro mapování a rozpoznávání objektů v nedostupných územích. Serveru CNN sdělil, že objev Gadouryho má několik trhlin.

11.května 2016 v 00:23, příspěvek archivován: 12.května 2016 v 10:07

15 year old high school student William Gadoury, discovers a forgotten Mayan City K’àak’ Chi https://t.co/d4hescwIyA pic.twitter.com/hbDTa8R5Nw

Podle Rosenswiga je nepravděpodobné, aby město takové rozlohy zůstalo tak dlouho bez povšimnutí archeologů a historiků. Město má údajně ležet na hranici Mexika a Belize a rozkládá se na ploše desítek kilometrů čtverečných, což by z něj dělalo jedno z největších objevených mayských měst, připomíná Rosenswig.

Nic než pole?

Satelitní snímky podle něj neposkytují dostatek informací pro věrohodné závěry. „Nevidíte například, jak vysoké jsou struktury zachycené na snímcích. Vsadil bych se, že to nejsou pyramidy. Vypadá to spíš jako terénní deprese. Viděl jsem dokonce zprávy, že se zde nachází 30 metrů vysoká stavba, jak to ale někdo může vědět?“ ptá se Rosenswig.

Obdélníková plocha zachycená na snímcích podle něj spíše odpovídá zašlému poli. „Na snímcích je vidět nižší vegetace. Když budeme pracovat s teorií, že se jedná o pole, zcela jistě nemůže pocházet z dob mayské civilizace. Pokud totiž necháte ležet pole ladem, velmi rychle zaroste vegetací. Je to otázka měsíců,“ vysvětluje Rosenswig

Proti objevu se ohradili také ředitel Mesoamerického centra na univerzitě v Austinu David Stuart a antropolog Thomas Garrison. Podle nich satelitní snímky neukazují nic, co by nasvědčovalo objevu ztraceného mayského města.

Teorii zpochybnil i slavný slovinský archeolog

Slovinský profesor Ivan Šprajc, který coby archeolog absolvoval desítky výprav do neprostupné džungle Střední a Jižní Ameriky, zpochybňuje i hvězdnou hypotézu, na jejímž základě Gadoury ztracené město údajně našel. Mayové podle něj byli dobří astronomové, ale historici vědí stále velmi málo o mayských souhvězdích. „Nevíme například, kolik přesně hvězd jednotlivá souhvězdí měla,“ sdělil Šprajc.

Indiana Jones ze Slovinska pátrá po městech Mayů. Bez mačety nepřežije

Mladý kanadský objevitel se dosud ke kritice ze strany vědců nevyjádřil. Jedinou možností, jak potvrdit nebo vyvrátit jeho objev tak stále zůstává pozemní expedice do míst, kde by se mělo ztracené město rozkládat.

Mayové jsou původními obyvateli jižního Mexika a severní části Střední Ameriky. Termín maya dnes označuje obyvatele regionu, kteří si uchovávají podobné kulturní a jazykové tradice. Označuje se tak mnoho rozličných etnických skupin v regionu, píše server National Geographic. Každá z nich má svou vlastní, částečně odlišnou tradici, kulturu či historickou identitu.

Počátkem 21. století v oblasti žilo okolo šesti milionů potomků Mayů. Někteří se téměř integrovali do moderní společnosti, jiní pokračují ve svých tradicích a hovoří některým z mayských jazyků.

Podívejte se na dokument National Geographic o mayské civilizaci: