Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vražda plodí vraždu, tvrdí studie. Dominový efekt trvá téměř dva týdny

  10:16aktualizováno  10:16
Každá masová vražda zvyšuje pravděpodobnost, že se v brzké době stane další taková událost. Tvrdí to ve čtvrtek zveřejněná americká studie, podle níž tento „dominový efekt“ trvá třináct dní. Vědci analyzovali data z let 1998 až 2013. Podobné výsledky přitom už dříve vyplynuly i při zkoumání sebevražd.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: AP

Každá tragédie, kdy zemřeli čtyři a více lidí, „vytvoří období šíření nákazy, která trvá v průměru třináct dní. Kolem dvaceti až třiceti takových tragédií se stalo kvůli tomu,“ citovala agentura AFP ze studie zveřejněné v časopise Plus One. Takové riziko je dočasné a zdá se, že po dvou týdnech mizí.

Podobné výsledky přitom přinesl i předchozí výzkum, který zjistil, že sebevraždy mezi mladými lidmi mohou podnítit další. Platí to především v případech, kdy sebevrah před ukončením svého života zveřejní detaily o použité metodě.

Podle vedoucí výzkumu Sherry Towersové je důležité sledovat charakteristické rysy takových událostí. Podle ní to totiž může být jen těžko shoda náhod. O tuto problematiku se začala zajímat v loňském roce, když se účastnila setkání vědců na univerzitě Purdue. V té době místní student spustil palbu a zabil spolužáka.

„Všimla jsem si, že během týdne se v novinách objevily informace o dalších třech střelcích na školách. Zajímalo mě, zda je to jen statistická náhoda, či zda nějak na krátkou dobu zprávy o těchto činech podnítily nevědomky představy náchylných lidí,“ popsala Towersová.

Studie se nevěnuje motivům takových střelců. „Nikdy nemůžeme určit, která konkrétní střelba byla takto inspirována, ale tato analýza nám pomáhá pochopit aspekty celé dynamiky takových událostí,“ dodala.

Ze studie zároveň vyplývá, že ve Spojených státech se stane masová vražda co dva týdny a na školách se objeví jednou za měsíc střelec.

Autor:




Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.