Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Marocký soud potrestal novináře za vtipy o islámu

  16:03aktualizováno  16:03
O islámu se nežertuje. Po Dánech, kteří karikaturami Mohameda vyvolali v muslimském světě vlnu protestů, se o tom přesvědčili i dva novináři z Maroka. Soud je za publikování seznamu oblíbených marockých vtipů o islámu, sexu a politice potrestal podmínkou a dočasným zákazem vydávání listu.

Loni kvůli karikaturám hořela dánská velvyslanectví. Ilustrační foto | foto: Nayef HashlamounReuters

"Vypadá to, že jsme stíháni za samotné vtipy, které jsme přitom nevymysleli. Je to trochu absurdní," prohlásil jeden z odsouzených, editor časopisu Driss Ksikes.

On a jeho kolega - novinář Sanaa al-Aji - u soudu vypověděli, že vtipy nebyly samoúčelné, pouze doprovodily text analyzující marockou společnost.

Soud ale jejich vysvětlení nepřijal a odsoudil je na tři roky vězení s podmínečným odkladem. Magazín Nichane se navíc na pultech nesmí objevit dva měsíce a jeho majitelé zaplatí pokutu v přepočtu 200 tisíc korun. Obhájce novinářů se hodlá proti rozsudku odvolat.

Oběma mužům přitom původně hrozilo až pětileté vězení a definitivní zákaz publikování.

Ještě před soudním procesem se časopis omluvil čtenářům, kteří by se cítili vtipy uraženi. Reagoval tak na vlnu rozhořčení mezi konzervativními islamisty v Maroku a zahraničí. 

Tisk drží v šachu vysoké pokuty
Nevládní organizace Reporters without Borders, která monitoruje svobodu slova po celém světě, považuje rozhodnutí soudu za politicky motivované.

Podle organizace tak chce marocká vláda získat body u voličů před blížícími se volbami. Průzkumy totiž naznačují rostoucí preference pro opoziční Islamistickou stranu.

Marocký tisk je považován za jeden z nejsvobodnějších v celém arabském světě. Několik nezávislých listů nešetří kritikou vládních činitelů za údajnou korupci a protekcionářství.

Přesto se mohou novináři lehce ocitnout před soudem za údajné podrývání monarchie, role krále jako strážce islámu nebo za zpochybňování územní integrity marockého státu, který si dělá nároky na oblast Západní Sahary anektovanou v roce 1975.

Kritici vlády také tvrdí, že úřady drží média v šachu pomocí vysokých pokut za překročení povolených hranic. Takový osud zřejmě stihne jiný marocký časopis, Le Journal Hebdomadaire.

Tomu za údajnou pomluvu hrozí vůbec nejvyšší, soudně nařízená pokuta, a potažmo i uzavření podniku. Magazín totiž napsal, že silně kritická expertní zpráva o separatistickém hnutí Polisario v oblasti Západní Sahary byla sepsána na příkaz marockých úřadů.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Tropická bouře Ophelia obarvila nebe nad jižní Anglií do oranžova a slunce do...
Ophelia zbarvila slunce doruda. Brexit vyvolal apokalypsu, psali šprýmaři

Tropická bouře Ophelia v pondělí obarvila nebe nad jižní Anglií do oranžova a slunce do ruda. Podle meteorologů šlo o důsledek lomu světla v mase vzduchu ze...  celý článek

Dobrovolníci z Červeného kříže varují obyvatele madagaskarského venkova před...
Madagaskar stihla epidemie plicního moru, možnou nákazu hlásí i Seychely

Epidemie moru, která postihla Madagaskar, si už vyžádala nejméně 57 obětí. Podezření na první případ hlásí také Seychely. Johannesburg, Nairobi a Addis Abeba,...  celý článek

Islandská geotermální elektrárna Hellisheiði
Elektrárna na Islandu odčerpává CO2 z atmosféry, ukládá ho do země

Geotermální elektrárna na Islandu testuje nový způsob snižování emisí oxidu uhličitého. Do provozu nasadila speciální zařízení, které tento skleníkový plyn...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.