V čem tkví jádro problému a jak je řešit? Evropská unie je založena na principu čtyř svobod – volném pohybu osob, zboží, služeb a kapitálu.
Vstupem do Unie jsme se stali členy klubu, kde lze převážet cokoli, odkudkoliv a kamkoliv. Logicky to však s sebou nese i vyšší nároky na dopravní infrastrukturu, která je schopna takové transfery zprostředkovat.
I když Česká republika ničím takovým nedisponuje, má jinou "výhodu": trestuhodně nízké a nespravedlivé poplatky za používání silnic v podobě dálničních známek. Ve spojení s její geografickou polohou ji to činí ideální tranzitní zemí.
Zvláště pak za situace, kdy sousední Rakousko a Německo své silnice "chrání" formou elektronického mýtného.
Cesty z pasti
Cest, jak z této pasti ven, není mnoho. Zbavit se kamionů jednoduše nepůjde, i když často slýcháme opak. Pokud se chceme podílet na jednotném vnitřním trhu Unie, je naší jedinou reálnou možností (kromě poněkud krkolomného a finančně náročného převedení silniční dopravy na železnici a zároveň kontroly přetíženosti vozidel) zavedení elektronického mýtného a odpovídající údržba silnic.
Mnoho se o tom napovídalo, o to méně se však udělalo. Vláda reaguje tradičně špatně nebo se zpožděním.
Klíčovou chybou bylo, že čeští zástupci při vyjednávání členství v Unii téma tranzitu přes naše území vůbec nenastolili a nepožadovali ani – jako třeba Poláci či Maďaři – žádné přechodné období. Zatímco Rakušané i Němci už intenzivně pracovali na svých modelech elektronického mýtného a bylo zřejmé, co po našem vstupu do EU nastane, Česká republika spala.
Tragikomická debata
Dnešní diskuse o mýtném pak nabývá tragikomických podob. Připomíná pohádku Jak pejsek a kočička vařili dort. Míchá se páté přes deváté a výsledkem je stav, kdy je zavedení výkonového zpoplatnění silnic (vzhledem k dnešním problémům a stavu českých silnic) v nedohlednu.
Neexistuje pro to právní rámec, není jasné technické řešení, chybějí potřebné studie. Není ani zajištěno, aby se český systém vybírání mýtného v budoucnu propojil s celoevropským.
Vláda především přemýšlí, jaká vozidla a na jakém typu silnic zpoplatnit.
Pod vrstvou informací přitom zaniká skutečnost, že se počet kamionů na českých silnicích zavedením mýtného zázračně nesníží a kvalita silnic jen tak nestoupne. Údržba silnic potřebuje mnohem výraznější finanční injekci a zásadní reformu Státního fondu dopravní infrastruktury.
Shrnuto a podtrženo: zvýšený objem kamionové dopravy je v současnosti nezměnitelnou skutečností.
Reálně "bojovat" můžeme jen zavedením elektronického mýtného. I když už s křížkem po funuse a s náklady, jež jsme mohli dřívějším jednáním minimalizovat.