Supermarket OBI

Supermarket OBI ve Zlíně-Loukách. | foto: Vojtěch Cekota

Market se brání krádežím

  • 3
Máte pocit, že si k vám provozovatelé supermarketů občas dovolují víc, než nač mají právo? Jedním z takových případů může být i požadavek pokladní, abyste jí ukázali obsah své tašky. Ve Zlíně se s takovou výzvou můžete setkat například v supermarketu OBI v Loukách.

„Když jsme platili za nákup, chtěla pokladní po mé manželce, aby jí ukázala svou kabelku,“ postěžoval si na svou zkušenost z OBI Jiří Slavík. Jeho žena ustrašeně kabelku ukázala, ale jejího manžela to pobouřilo. „Na to přece nemají žádné právo,“ rozhorluje se. Má pocit, že prodavačka tak nepřímo podezřívá zákazníka z krádeže. To uráží.

Žena u pokladny se omlouvala, ale trvala na svém. Prý to mají nařízeno centrálně.

Jiří Slavík se pak obrátil na policii a na Českou obchodní inspekci, ale nikde se jeho stížností nechtěli zabývat, neboť to prý nespadá do jejich kompetence. Tak si přišel vylít srdce do redakce. „Je to neuvěřitelné, co si u nás ty obchodní řetězce dovolují,“ povzdechl si.

Praxe nahlížení do zavazadel zákazníků v OBI skutečně existuje. Pokladní sice otevření tašky nepožadují po každém, ale čas od času, snad namátkově, někoho k tomuto ponižujícímu úkonu vyzvou. A pozornější zákazníka na to připravují i některé nápisy.

Pokud začnete svou návštěvu v OBI u informační přepážky, na jejím pultě si můžeme všimnout (ale spíše si nevšimnete) nevýrazné tabulky s nápisem: Vážení zákazníci, vzhledem k trvajícím krádežím na našich marketech ukládejte prosím Vaše zavazadla do k tomu určených skříněk. V případě, že neodložíte svoje zavazadlo do odkládací skříňky, dáváte nám tím svůj souhlas, abychom při opuštění prodejny Vaše zavazadlo zkontrolovali. Děkujeme za pochopení. Vedení marketu.

Otočíte se ke dveřím a zjistíte, že je u nich skutečně šestnáct očíslovaných dřevěných skříněk s klíčkem. A na nich další nápis: Vážení zákazníci, zde odkládejte tašky. Vyhnete se tím případné kontrole při ochodu z marketu.

Pokud máte plnou hlavu starostí a vejdete do prodejních prostor bez předchozího studia těchto nápisů, máte smůlu. Už nemáte kam uniknout. Další nápis na toto téma najdete až přímo nad pokladnou: Prosíme zákazníky, aby bez vyzvání předložili tašky k nahlédnutí.

Nebudete-li si chtít komplikovat život a ztrácet čas, nejspíš prosbě pokladní podobně jako paní Slavíková vyhovíte. Za pokladnami trvale stojí i uniformovaný muž z bezpečnostní agentury. Ten bude stát na straně pokladní a asi vás nepustí dál.

Jen jestli si svých lidských práv a osobní svobody vážíte víc, než bývá v kraji běžné, můžete hájit svou pravdu a svou znalost práva ještě o chvíli déle. Můžete trvat na tom, že tašku neotevřete. Bude-li existovat důvodné podezření, že v ní máte kradené zboží, nikdo ze zaměstnanců supermarketu vám nemůže tašku násilím otvírat, ale ochranka má jen právo zabránit vám v odchodu, dokud na místo nepřijede policejní hlídka. A i policista by měl mít pro osobní prohlídku, jejíž součástí je i prohlížení zavazadel, mimo případy, které nesnesou odkladu, souhlas státního zástupce. A důvodné podezření, že u sebe máte věc důležitou pro trestní řízení.

Šárka Malíková Petříčková z pražské advokátní kanceláře Kříž a Bělina  v této souvislosti konstatuje: „Zákazník podle našeho názoru není povinen proti své vůli tašku či příruční zavazadlo, tím méně již oděv, který má na sobě, nechat zaměstnanci supermarketů prohlížet. Pokud k takovémuto prohlížení proti vůli zákazníka dochází, domníváme se, že se jedná o pochybení ze strany provozovatele supermarketu.“

Za možnost obrany považuje obrátit se na kontrolní odbor příslušného živnostenského úřadu s tím, že provozovatel supermarketu nevykonává řádně svou živnost. A požádat o prošetření, zda nedošlo k porušení pravidel při výkonu živnosti.

„Navíc se domníváme, že takovýto zásah by mohl být způsobilý zasáhnout do osobnostních práv zákazníka. V tom případě by pak bylo možné obrátit se na soud a podat si žalobu na ochranu osobnosti podle ustanovení paragrafu 11 a následujících občanského zákoníku,“ dodává právnička.

Mluvčí zlínského magistrátu Dana Daňová potvrdila, že by se v případě podnětu zákazníků kontrolní pracovníci živnostenského úřadu tímto případem zabývali. „Zatím však na živnostenský odbor taková stížnost nedošla,“ uvedla mluvčí.

Jak to vidí zástupce marketu?

Bez souhlasu zákazníka a bez přítomnosti policie nenahlížíme, říká Ctibor Perlín

Ctibor Perlín, který má v marketech OBI ve Zlíně, Praze, Českých Budějovicích a Brně na starosti reklamu a marketing, ze společnosti Global Stores tvrdí, že většina zákazníků přijímá opatření proti krádežím s pochopením. „Snažíme se zákazníky co nejméně obtěžovat, ale na druhou stranu děláme vše pro to, aby krádeží v marketech ubývalo,“ zdůrazňuje.

Jak dlouho už se mohou zákazníci u pokladny vašich marketů setkávat s prosbou, aby otevřeli svou tašku?

Toto opatření jsme zavedli postupně během roku 2001. Současně jsme na všech marketech nechali instalovat zamykatelné skříňky, kde si zákazníci mohou svá objemná zavazadla a tašky odložit. Samozřejmě za ně ručíme a tuto odpovědnost máme krytu i pojištěním.

Jak se Vám nahlížení do tašek osvědčilo?

Myslím, že pozitivně. Počet krádeží se snížil.

Některého zákazníka vyzvete k otevření zavazadla, které si nechal u sebe, jiného nikoli. Podle čeho si vybíráte?

Neexistuje žádné kritérium, které by naše společnost stanovila. Zákazníky vybírají pracovníci ochranné služby, která má s naší společností smlouvu o ochraně zboží a majetku. Určitý tip nám může dát i detektiv v civilním oblečení, který se pohybuje v prodejních prostorách.

Co když zákazník otevření zavazadla odmítne?

Drtivá většina zákazníků opatření chápe a tašky si ukládá do k tomu instalovaných skříněk. Téměř všichni zákazníci, kteří si z jakéhokoli důvodu zavazadla do skříňky neodloží, sami bez problémů dají ochrance zavazadlo k nahlédnutí.  Ve zbývajících případech postupují pracovníci ochranky podle vlastního vyhodnocení situace. Mohou zákazníka propustit, nebo v případě podezření volají policii. Ještě se nestalo, že by byl odmítající zákazník zadržen a bylo mu do jeho osobních zavazadel nahlíženo bez přítomnosti policie. To by bylo skutečně v rozporu se zákonem a to si rozhodně nemůžeme dovolit.

Stěžují si vám někteří?

Obdrželi jsme několik stížností. S každým stěžujícím se naše společnost spojila a snažila se mu situaci vysvětlit. Naprostá většina stěžovatelů naše vysvětlení přijala.

Můžete říct, jak často se v marketu krade, jakou škodu vám zloději způsobí?

Jde o interní informace každé společnosti. Lze nicméně konstatovat, že ročně nám tak v našich marketech vzniká škoda v milionech korun. Ale mohu konstatovat, že ve zlínském marketu máme krádeží méně než jinde.

Vadí vám, když chtějí pokladní v marketech nahlédnout do vaší tašky? - Hlasujte v anketě!


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video