Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rozsudek: Dalíka pro úplatek za pandury poslal někdo z Topolánkovy vlády

  11:33aktualizováno  11:33
Lobbistu Marka Dalíka vyslal před devíti lety pro téměř půlmiliardový úplatek při projednávání nákupu obrněnců Pandur „někdo z vrcholných představitelů vlády“ Mirka Topolánka. Podle serveru Lidovky.cz to uvádí nepravomocný rozsudek nad Dalíkem.

Lobbista a někdejší pravá ruka premiéra Mirka Topolánka Marek Dalík před soudem kvůli nákupu obrněných transportérů Pandur (30. června 2014) | foto:  Dan Materna, MAFRA

Dalík se v roce 2007 sešel se zástupci rakouské firmy Steyer, aby projednali technické parametry tendru na nákup pandurů. Podle soudkyně Veroniky Čeplové k tomu ale lobbista neměl co říct a je tedy zřejmé, že na schůzku šel za jiným účelem.

„Pokud byl na schůzky někým poslán, musel mít specifický úkol, a to, aby si řekl o úplatek,“ citoval server Lidovky.cz ze stojedenáctistránkového rozsudku nad Dalíkem.

Fotogalerie

Podle soudu však stále není jasné, kdo byl iniciátorem. „Ani po provedeném dokazování v hlavním líčení se nepodařilo s naprostou jistotou objasnit, kdo touto osobou či osobami byl. Je ovšem jednoznačné, že to musel být někdo z vrcholných představitelů vlády, tedy osoba v pověření veřejného činitele, která mohla výsledek pokračování projektu Pandur ovlivnit,“ píše se v rozsudku.

Kauza Pandur

2005 - Vypsání výběrového řízení na nákup obrněných transportérů schválila vláda Stanislava Grosse.

2006 - Nákup 199 pandurů od zbrojovky Steyr schválil kabinet Jiřího Paroubka.

2007 - Vláda Mirka Topolánka smlouvu zrušila. Poté však vyjednala se Steyrem novou - tentokrát na pořízení jen 107 pandurů za cenu 14 miliard.

2010 - MF DNES upozornila na smlouvu z roku 2002 s konzultantem Janem Vlčkem. Podle ní firma Steyr platila za schůzky s politiky. Bývalí manažeři Steyru Wolfgang Habitzl a Herwig Jedlaucnik na skrytých nahrávkách pořízených MF DNES uvedli, že se na zákulisních dohodách podíleli Gross, Karel Kühnl a Martin Barták. Případem se začala zabývat česká i rakouská policie.

2011 - Manažer Steyru Stephan Szücs dosvědčil, že si Marek Dalík řekl o úplatek půl miliardy korun.

2012 - Policie zatkla a obvinila Dalíka z podvodu.

2016 - Soud uznal Dalíka vinným. Za napomáhání k trestnému činu přijímání úplatku má jít na pět let do vězení a zaplatit pokutu pět milionů korun.

Okruh lidí, kteří mohli za Dalíkovým jednáním stát, je podle soudkyně úzký, přesto podle ní není možné nikoho s jistotou jmenovat. V rozsudku se často zmiňuje propojení Dalíka s tehdejším premiérem Mirkem Topolánkem a také náměstkem ministra obrany Martinem Bartákem. Ten se schůzky s Dalíkem i přímo účastnil. Expremiér u soudu přiznal, že Dalík byl jeho pravou rukou a chodil za něj na neformální jednání.

„Na rozdíl od obžalovaného, Bartáka, Topolánka, tedy na rozdíl od osob, které se vzájemně dobře znají a jsou mezi nimi přátelské vztahy (a jsou současně podezřelí ze spolupráce při žádosti o úplatek), nelze toto tvrdit o skupině svědků, která svědčí proti Dalíkovi,“ zdůvodňuje Čeplová v rozsudku.

Reakci bývalého premiéra Topolánka na tvrzení obsažená v rozsudku redakce iDNES.cz zjišťuje.

Soudkyně: Topolánek ve výpovědi obhajoval Dalíka i sebe

Dalík u soudu nepopíral, že se dvou schůzek se zástupci Steyeru zúčastnil. Odmítl však, že by si řekl o peníze či nějakou provizi.

Topolánek označil obvinění Dalíka u soudu za nesmyslné. Podle soudkyně se ale na svých výpovědích i s Bartákem předem dohodli. „Jeho výpověď je možno považovat nejen za obhajobu Dalíka, ale prakticky za určitou formu obhajoby samotného Topolánka,“ uvedla soudkyně v rozsudku.

Soud lobbistovi na začátku února udělil trest pět let odnětí svobody, Dalík zároveň musí zaplatit pokutu pět milionů korun. Verdikt není pravomocný, Dalíkův advokát Tomáš Sokol se na místě odvolal (více čtěte zde).

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.